Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:985 (2018-2019)
Innlevert: 14.02.2019
Sendt: 14.02.2019
Besvart: 20.02.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hvordan følges rapportene om BDO og Telemarksforskning opp, og ser kunnskapsministeren for seg at han vil fremme forslag til nødvendig regelverksendringer for Stortinget, eller på annet vis gjennomføre tiltak som tar tak i de utfordringene som regjeringene selv har pekt på siden 2017?

Begrunnelse

Etter stort press fra SV og mange avslørende medieoppslag tok regjeringen tilslutt initiativ til en helhetlig gjennomgang av regelverket og lønnsomheten i barnehagesektoren. Kunnskapsministeren begrunnet dette med at regelverket for de private barnehagene er utdatert, og at regelverket må tilpasses strukturen i barnehagesektoren, ivareta mangfoldet og foreldrenes valgfrihet. Det er også behov for bedre tilsyn. Regjeringen har videre sagt at de ønsker en barnehagesektor som har langsiktige seriøse eiere, som har legitimitet og tillit i befolkningen. Siden 2017 har regjeringen mottatt to rapporter, som på oppdrag fra kunnskapsdepartementet, har gitt regjeringen et godt kunnskapsgrunnlag for å kunne handle. Blant annet viser rapporten, "Markedssvikt, lønnsomhet og gevinstrealisering i barnehagesektoren" fra konsulentfirmaet BDO, en strek vekst i den private barnehagesektoren de siste ti årene. Noen få aktører har økt markedsandelen betydelig. Barnehagenes avkastning er betydelig høyere enn gjennomsnittet for selskaper registrert på Oslo børs. Disse seks aktørenes samlede andel av resultatet før skatt for bransjen er nær 60 %. I tillegg er det høy lønnsomhet ved salg av barnehager grunnet høy prisvekst i eiendomsmarkedet. I enkelte tilfeller kommer slett ikke transaksjonene barna til gode! Eksempler er barnehagens kjøp av fritidsleiligheter eller feriehus i utlandet til bruk for ansatte, gaver til andre formål og uttak av svært høy lønn, viser BDO-rapporten. Regjeringen mottok disse rapportene for snart ett år siden, og enda har ikke regjeringen fremmet forslag om hvordan regelverket for barnehagene kan styrkes. Stadige medieoppslag om barnehageeiere som tjener store penger på private barnehager, og der offentlige tilskudd og foreldrefinansiering finansierer utenlandsturer, dyre biler, og til å øke sin private formue. I en sektor som er fullfinansiert av det offentlige og av foreldrene, og der barnehageloven sier at disse midlene skal komme barna i barnehagen til gode, så er dette alvorlig og må tas tak i raskt.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Gjeldende regelverk for private barnehager ble i stor grad etablert som en del av barnehageforliket som bl.a. SV var en pådriver for. Det ble lagt opp til at det skulle være enkelt å etablere gode barnehager, og gode økonomiske ordninger skulle stimulere til etablering av private barnehager. Siden den gang har private barnehager bidratt til stor økning i kapasitet, slik at vi nå har tilnærmet full barnehagedekning. Private barnehager har også bidratt med et mangfold av barnehager med ulik profil som gir variasjon og valgfrihet for foreldre.
De senere årene har vi sett en konsolidering i den private delen av barnehagesektoren, og representanten Fagerås viser til to rapporter som er en del av kunnskapsgrunnlaget i regjeringens arbeide med vurdering av en mer fremtidsrettet regulering av private barnehager.
Om lag 140 000 barn går i private barnehager, og disse utgjør en sentral del av velferdstilbudet og hverdagen til familier i hele landet. Når vi nå vurderer regelverket for private barnehager, er det viktig å foreta en grundig vurdering av helheten i regelverket, og hva som gir disse barna et godt barnehagetilbud i årene fremover. Regjeringen ønsker et mangfoldig barnehagetilbud med god kvalitet, og at offentlige tilskudd og foreldrebetaling skal komme barna til gode.
Departementet tar sikte på at gjennomgangen av regelverket og utredningen av eventuelle endringer vil være ferdig i løpet av våren 2019. Vi vil da sende forslag til lovendringer på offentlig høring. Regjeringen tar videre sikte på å komme tilbake til Stortinget i løpet av 2019.
Jeg kan forsikre representanten om at arbeidet har høy prioritet, og at vi ikke bruker lenger tid enn det som er nødvendig for å sikre en forsvarlig saksbehandling og et forslag til regelverksendringer som vil sikre et godt og mangfoldig barnehagetilbud.