Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:987 (2018-2019)
Innlevert: 14.02.2019
Sendt: 14.02.2019
Besvart: 21.02.2019 av justis- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): I media er det uenighet mellom regjeringspartiene KrF og FrP om bistandsmidler skal brukes som pressmiddel for å oppnå returavtaler.
Har Solbergregjeringen på noe tidspunkt fra 2013 til nå, i dialog med andre land, tatt opp spørsmålet om innholdet i bistand, eller muligheten for en økning eller reduksjon i bistandsmidler, for å oppnå en returavtale?

Begrunnelse

Regjeringsplattformen sier “Bruke Norges posisjon, blant annet som bistandsyter, til å sikre flere returavtaler”. Dette har medført motstridende uttalelser fra regjeringen og regjeringspartiene. Utviklingsminister Dag Inge Ulstein (KrF) sier det er «helt uaktuelt» å bruke bistand som pressmiddel for å få frem returavtaler. Fremskrittspartiet krever at utviklingsministeren gjennomfører det. Sylvi Listhaug sier “Nå skal vi bruke bistandspengene som et pressmiddel for å få på plass returavtaler for avviste asylsøkere”. (TV2 3.2.2019)
Dette framstår som en uenighet som tilslører hva som er, og har vært, faktisk praksis omkring kobling mellom bistand og returavtaler de senere årene. Det kan framstå som Krf mener at det ikke er norsk praksis å koble forhandlinger om returavtaler med bistand, mens Frp forsøker å få det til å framstå som det nå er innført en ny praksis hvor man nå skal koble forhandlinger om returavtaler med bistand.
Stoltenberg-regjeringen ville «intensivere arbeidet med å få på plass gode returavtaler [...] og bruke bistands- og utviklingspolitikk til å understøtte arbeidet med å få til retur [...]». (Soria Moria erklæringen 2009). I 2013 skrev Krf under på Samarbeidsavtalen med H, Frp og V som gav grunnlaget for Solbergregjeringen 2013-2017, hvor det står at de skal «arbeide for flere returavtaler, og bruke Norges posisjon til å sikre flere avtaler». Som Justisminister arbeidet Sylvi Listhaug med å følge opp dette, blant annet med å få til en returavtale med Eritrea. Vårt Land omtaler dette på følgende måte i forbindelse med Sylvi Listhaugs besøk i Eritrea hvor en returavtale ble diskutert: “Land som seier ja til å ta i mot eigne borgarar som ikkje får asyl i Norge, skal premierast med bistandskroner.” og “Norsk bistand til Eritrea er nesten syttendobla på tre år.“Samstundes som Norge har prøvd å få på plass ein returavtale med Eritrea, har bistanden til landet på nytt gått opp - frå 0,9 millionar kroner i 2014 til 16,7 millionar 2016.” (Vårt Land 16. januar 2018).

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Som representanten er kjent med, har det i flere regjeringsplattformer eksistert formuleringer som tar til orde for kobling mellom nasjonale interesser knyttet til migrasjon og retur, og utenriks- og utviklingspolitikken. I Granavolden-plattformen står: «Regjeringen vil bruke Norges posisjon, blant annet som bistandsyter til å sikre flere returavtaler og øke aksept for prinsippet om at alle land har plikt til å ta imot egne borgere.» Per i dag har man ikke satt disse forholdene eksplisitt opp mot hverandre, men Regjeringen vil arbeide videre med hvordan Granavolden-plattformen skal forstås og følges opp på dette området med tanke på å oppnå flere returer og returavtaler.
Gjennom Stortingets asylforlik i november 2015 ble regjeringen bedt om å sikre gode returordninger for asylsøkere uten krav på beskyttelse, og det ble stadfestet at land som mottar norsk bistand forventes å respektere forpliktelsen til å ta imot egne borgere. Videre har Stortinget sluttet seg til Meld. St. 24 (2016-2017) Felles ansvar for felles fremtid.
Bærekraftmålene og norsk utviklingspolitikk og Meld. St 36 (2016-2017) Veivalg i norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk, som også berører denne problematikken.
Det er i dialogen med aktuelle opprinnelsesland, både dem vi har returavtale med og dem vi ønsker avtale med, blitt vist til norske prioriteringer om retur av personer uten lovlig opphold i Norge og forventning om etterlevelse av folkeretten og plikten til å ta tilbake egne borgere. Norsk bistand vil bli omtalt i dialogen der slik bistand gis. Videre ble det under den store asylsøkertilstrømningen i 2015 på generelt grunnlag påpekt overfor en rekke land at utgifter til håndtering av asylsøkere føres som bistand. Stor tilstrømning over tid vil redusere tilgjengelige midler og således føre til en reduksjon i utviklings- og humanitær bistand.
Når det gjelder representantens henvisning til en artikkel i Vårt Land, bemerkes at Sylvi Listhaug ikke besøkte Eritrea under sin reise i januar 2018 og heller ikke hadde samtaler med Eritrea om en returavtale. Etter nedlegging av den norske ambassaden i Asmara i 2013 er det ikke gitt bilateral bistand til Eritrea. Det er gitt begrensede bistandsmidler, i hovedsak til multilaterale organisasjoner til nødhjelp, inkludert midler til Flyktninghjelpen og UNDP. Det har så langt ikke vært gjennomført forhandlinger med Eritrea om en returavtale.