Åsunn Lyngedal (A): Hvordan vurderer statsråden at tilgangen til kvalifiserte lærere på Helgeland kan påvirkes av at lærerutdanningen ved studiested Nesna er foreslått nedlagt, og hvordan kan statsråden bidra til å hindre en nedleggelse?
Begrunnelse
I store deler av landet ser vi en urovekkende mangel på kvalifiserte lærere, og særlig gjelder dette utenfor de store byene. Lærermangelen er veldig synlig i Nordland, og den vedtatte lærernormen forsterker behovet for å utdanne nok kvalifisere lærere. Lærerutdanningen i Nesna har i over hundre år vært viktig for tilgangen på lærere i Nordland. Det er avgjørende at det utdannes nok av blant andre lærere og sykepleiere i hele landet, og kandidatundersøkelser viser også klart at studenter ofte blir igjen der de har studert etter endt utdanning. Arbeiderpartiet har over flere år foreslått flere stipendiatstillinger og studieplasser enn regjeringen, som blant annet ville kommet Nord universitet til gode og bidratt til at det nå utvidede universitetet kunne utvikle fagmiljøene sine videre. Nord Universitet må gis tid og økonomi til å bygge den kvaliteten som er nødvendig for å kunne levere på samfunnsoppdraget sitt, særlig for å dekke kompetansebehovene i Nord-Trøndelag og Nordland.