Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1683 (2018-2019)
Innlevert: 22.05.2019
Sendt: 23.05.2019
Besvart: 28.05.2019 av justis- og innvandringsminister Jøran Kallmyr

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Er det aktuelt å overlate utstedelsen av pass til kommunene slik at dette kan skje på rådhus eller andre egnede kommunale servicepunkter?

Begrunnelse

Da en rekke lensmannskontor ble lagt ned og politiressursene samlet i det tidligere Follo politidistrikt ble det sagt at passutstedelse i fremtiden kanskje kunne skje ved kommunale servicepunkt. Etter dette er utstedelse av pass ytterligere sentralisert med begrunnelse i sikkerhet.
I dag 22. mai kan vi lese i Smaalenene.no at ordfører i Hobøl kommune etter møte med samferdselsministeren om fremtiden til lokale trafikkstasjoner igjen mener at passutstedelse med dagens teknologi bør være en desentralisert oppgave, som kan utføres kommunalt.

Jøran Kallmyr (FrP)

Svar

Jøran Kallmyr: For å fatte vedtak om utstedelse av pass er den som utsteder avhengig av informasjon fra flere av politiets registre. Utstedelse av pass er derfor en del av forvaltningsoppgavene i politiet. Pass skal eksempelvis ikke utstedes dersom søkeren er etterlyst, er besluttet pågrepet eller varetektsfengslet eller har samtykket i innlevering av pass etter straffeprosessloven kapittel 14, jf. passloven § 5. Politiet må ha tilgang til informasjon fra passregistret. Om annen myndighet bemyndiges til å utstede pass, vil politiet fortsatt måtte kobles inn i arbeidet med å behandle passøknader.
Det norske passet har høy internasjonal status og gir visumfrihet til mange land. Det er derfor også svært ettertraktet i kriminelle miljøer og kan brukes i alt fra omfattende svindel, trygdemisbruk og menneskehandel til organisert kriminalitet og terrorisme. En sikker utstedelsesprosess er derfor avgjørende for samfunnssikkerheten. Riksrevisjonen påviste i Dokument 1 (2015-2016) store avvik fra de internasjonale standardene for kvalitet og sikkerhet fastsatt av Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO). Politidirektoratet arbeider med å modernisere utstedelsen av norske pass og lansere nasjonale ID-kort med eID. For å ivareta internasjonale krav skal de nye dokumentene utstedes i fysisk sikrede lokaler og av personell med ID-faglig kompetanse. For å ivareta behovet for tilstrekkelig kompetanse, kvalitet og sikkerhet i utstedelsesprosessen er det blant annet avgjørende at hvert pass- og ID-kontor har et visst saksvolum. Det er også en forutsetning at utstedelse av pass utføres enhetlig over hele landet. På nåværende tidspunkt er det derfor ikke aktuelt å flytte ansvaret for utstedelse av pass fra politiet til eksempelvis kommunene.
Det pågår for øvrig en områdegjennomgang av ID-forvaltningen som skal kartlegge om dagens forvaltning er innrettet og organisert på en hensiktsmessig og kostnadseffektiv måte. Arbeidet skal resultere i anbefalinger om arbeidsformer, organisering og styring på feltet, herunder om behovet for tydeligere myndighetsfordeling og bedre ressursbruk i identitetsforvaltningen i Norge. Formålet er økt sikkerhet, økt kostnadseffektivitet og økt brukervennlighet i ID-forvaltningen.