Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Kan statsråden redegjøre for hvilke konkrete bestemmelser for internasjonal transport og arbeidstakerrettigheter den norske regjeringen har kjempet for gjennom arbeidet i «Road-Alliance», mener statsråden at etableringen av Bring Truckings østeuropeiske selskaper bidrar til å nå regjeringens mål for transportnæringen, og vil regjeringen bruke eiermakten til å hindre at selskapet aktivt motarbeider norsk transportnæring?
Begrunnelse
I NRK 25. september fremkommer det at det statseide Bring Trucking skal etablere et nytt datterselskap i Polen. Grunnen er ifølge Posten å kunne frakte varer fra Polen til Skandinavia. Fra før av har Bring Trucking et tilsvarende selskap i Slovakia. Av NRK-saken fremkommer at selskapet ikke bare frakter varer fra Øst-Europa og inn til Skandinavia, men at Bring-sjåførene ofte kjører såkalte «internasjonale oppdrag» mellom Norge og Sverige. Hensikten med de østeuropeiske selskapene man etablerer er åpenbart å skulle konkurrere i det europeiske transportmarkedet, herunder også det nordiske transportmarkedet, med østeuropeiske lønninger. Dette skjer samtidig med at samferdselsdepartementet, gjennom «Road Alliance» har vært aktive deltagere i lobbyarbeidet inn mot EU, for å få på plass strengere regler for europeisk transport. Gjennom deltagelse i «Road-Alliance» har den norske regjeringen kjempet sammen med andre europeiske land for å gjøre EUs mobilitetspakker mer i tråd med interessene til norsk transportnæring. I stor grad har dette også sammenfall med forslagene og ønskene fra arbeidstakersammenslutningen European Transport Workers Federation (ETF), der også norske yrkessjåfører er med.
Problemstillingen knyttet til Brings selskaper burde verken være ukjent eller ny for regjeringen. Til Abcnyheter 21. oktober 2015 uttalte Lastebileierforbundets leder Geir A. Moe at «En skulle tro staten hadde nok med å regulere markedet og kontrollere oss, om de ikke skal utkonkurrere oss også.» Bakgrunnen for uttalelsene var den gang Brings slovakiske selskap sin aktivitet i Norge. Nå utvides altså denne aktiviteten ytterligere.