Bjørnar Moxnes (R): Det gis i prop.1S ikke vurdering av prosjektets eller regionens bæreevne, utover at det vises til en formulering fra ekstern kvalitetsikrer som «påpeker at HSØ har en robust samlet økonomisk bæreevne».
Hvordan vurderer regjeringa bæreevnen i prosjektet og på regionalt nivå, er gevinstanalysen basert på virksomhetsplan eller skjønnsmessige betraktninger, har OUS gjennomført risikoanalyse av gevinstrealiseringsestimatene, og må regionen utsette investeringsplaner hvis gevinstene i OUS ikke lar seg realisere som forutsatt?
Begrunnelse
Regjeringen foreslår en enkeltbevilgning til Gaustad-Aker prosjektet på 100 millioner i 2020. I tillegg foreslår regjeringen å forplikte Stortinget til en lånegaranti for framtidige investeringer til et prosjekt i Oslo universitetssykehus med 29073 millioner 2020 kroner. Forslaget vil forplikte Stortinget til framtidige bevilgninger i en årrekke. For Stortinget er det avgjørende at Helse Sør-Øst er i stand til utøve sitt sørge for ansvar fullt ut forsvarlig, og sikre tilstrekkelig kapasitet og investeringer i hele helseregionen i den aktuelle tidsperioden. Vi står foran en betydelig demografisk drevet oppgave-vekst, og det må forventes investeringsbehov i alle sykehusområdene i regionen.
Bærekraften i prosjektet er basert på en betydelig driftseffektivisering i forkant av innflytting, og ytterligere gevinster etter at nye bygg er tatt i bruk. Gevinstanalysene er basert på skjønnsmessige vurderinger av drift under optimale driftsforhold, og det foreligger ikke virksomhetsplaner eller annet underlag som kan understøtte vurderingene, med unntak av beregningene som er gjort for psykisk helse. Ekstern kvalitetssikrer anmerker at det ikke er mulig å ettergå gevinstberegningene.
Bærekraft på regionalt nivå er i hovedsak basert på to forutsetninger, innsparinger i Oslo Universitetssykehus, og innsparinger i øvrige sykehusområder i regionen. Den overordnede risikoen er altså basert på to gjensidig forsterkende risikoområder. I regionens økonomiske langtidsplan planlegges det med driftseffektivisering i øvrige sykehusområder som er betydelig høyere enn utviklingen de siste årene. Hvis en av forutsetningene svikter vil Helse Sør-Øst havne under fastsatt likviditetsgrense og enten utsette andre planlagte investeringsprosjekt eller be om ekstra bevilgninger fra Stortinget. Helse Sør-Øst har gjort analyser av regionens bæreevne, og fastslått at de vil gå under likviditetsgrensen hvis mindre enn 85 % av de stipulerte gevinstene i OUS prosjektet lar seg realisere.
Ref:
- Økonomisk langtidsplan 2019-2022 for HSØ
- Ekstern kvalitetssikring av idéfase – Fremtidens OUS av OPAK AS og Metier AS.
- Prop.1 (2019- 2020)