Skriftlig spørsmål fra Trond Giske (A) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:110 (2019-2020)
Innlevert: 17.10.2019
Sendt: 18.10.2019
Besvart: 24.10.2019 av kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande

Trond Giske (A)

Spørsmål

Trond Giske (A): Hva er status for de 5 landsomfattende lotteritillatelsene Regjeringen ga tillatelsene til, når det gjelder årlig omsetning, og det enkelte lotteris reklameforbruk, og er lotteriene underlagt de samme ansvarlighetskriteriene som Norsk Tipping?

Begrunnelse

Regjeringens ide om nye lotterikonsept har nå vært virksom siden utlysing i 2015.

Trine Skei Grande (V)

Svar

Trine Skei Grande: Lotteriforskriften ble endret i 2015 for å tillate en begrenset utvidelse av det private lotterimarkedet. Det ble åpnet opp for å gi tillatelse til fem større lotterier med omsetning inntil 300 mill. kroner årlig. Begrensningen på antall og størrelse er gjort ut fra en vurdering om at det private lotterimarkedet, som tillates i tillegg til enerettsaktørenes tilbud, ikke skal være for stort da dette kan utfordre enerettsmodellen. Disse lotteriene skal være et supplement til enerettsaktørenes tilbud og ikke innta en posisjon som konkurrenter med enerettsaktørene.
Etter en grundig søknadsprosess, gav Lotteritilsynet i 2017 tillatelse til fem aktører til å ha lotteri i ni år med årlig omsetning på inntil 300 mill. kroner. Lotteritillatelse er gitt til følgende lotterier og aktører:

• Pantelotteriet - Norges Røde Kors
• Unicef-lotteriet - Unicefkomiteen i Norge
• Postkodelotteriet - WWF Norge og SOS-Barnebyer Norge
• FotoLotto - Right to Play
• Klimalotteriet - Regnskogfondet, Caritas Norge og Utviklingsfondet

Alle aktørene har nå kommet i gang med sine lotterier. Ingen av aktørene har så langt nådd taket for årlig omsetning på 300 mill. kroner. Pantelotteriet er den desidert største aktøren av de fem, med bakgrunn i at Pantelotteriet var etablert på lotterimarkedet under et annet regelverk i flere år før 2017. Pantelotteriet hadde en omsetning på 144 mill. kroner 2018, mens Postkodelotteriet på andre plass omsatte for 16,5 mill. kroner i 2018. Øvrige lotterier omsatte for betraktelig mindre beløp i oppstartsåret 2018, men det forventes at omsetningstallene øker i 2019.
Disse lotteriene er ikke underlagt tilsvarende ansvarlighetsregime som Norsk Tipping. Det er et vilkår for å få tillatelse at lotteriene har lav risiko for spilleavhengighet. Dette har betydning for både hvilke typer lotterier som kan få tillatelse og for lotterienes utforming. Lotteriene er også underlagt en rekke andre begrensninger. Blant annet kan toppgevinsten være maksimum 2 mill. kroner. Det tillates heller ikke interaktive trekninger når spillet distribueres via elektroniske kommunikasjonsnett.
I Meld. St. nr. 12 (2016 – 2017) Alt å vinne – Ein ansvarleg og aktiv pengespelpolitikk vurderte departementet at "det vil vere mest formålsteneleg å vente på ei vurdering av korleis dei nye lotteria fungerer, før ein tek stilling til om det skal innførast ytterlegare ansvarligheitstiltak. Departementet vil be Lotteritilsynet om å evaluere desse lotteria etter at dei har vore i drift ei stund." Jeg mener at det er for tidlig å gjennomføre en slik evaluering nå, da lotteriene ikke har kommet ordentlig i gang ennå. Jeg vil komme tilbake til dette når lotteriene har fungert i noen år.
Lotteriene er imidlertid underlagt begrensninger i markedsføringen. Lotteriene kan ikke bruke mer enn 15 % av den tillatte omsetningen etter fradrag for gevinster til markedsføring. Bakgrunnen for at markedsføringens omfang er begrenset er at det ikke er ønskelig at omfanget av reklame for pengespill blir for stort totalt sett i samfunnet. Så langt bruker aktørene langt mindre på markedsføring enn det som er tillatt etter regelverket. Klimalotteriet og FotoLotto startet opp sine lotterier sent i 2018 og hadde ingen markedsføringskostnader dette året. De andre aktørene markedsførte for mellom 4 og 6 mill. kroner hver i 2018.
Markedsføringens innhold og form er også regulert, og tilsvarer i stor grad det som gjelder for Norsk Tipping og Norsk Rikstoto. Markedsføringen kan blant annet ikke rettes mot personer under 18 år eller være urimelig påtrengende eller aggressiv. Markedsføringen kan heller ikke oppfordre til å dekke tap fra lotteri eller spill gjennom ny deltakelse i lotteri eller spill, eller antyde at deltakelse i lotteri eller spill har bidratt til suksess eller framstår som løsning på finansielle problemer.