Tellef Inge Mørland (A): Hva gjør statsråden for å sikre at apotekene følger gjeldende lovverk i møte med sine kunder, og hvordan følger statsråden opp at apotekene opptrer på en slik måte at de ivaretar den tilliten de har i befolkningen?
Begrunnelse
Apotekene spiller en avgjørende rolle for at vårt helsevesen skal fungere. Dette forutsetter at befolkningen kan ha tillit til apotekene og de rådene man får av de ansatte der. De siste årene har apotekene også fått et utvidet ansvar innen for eksempel vaksinering og veiledning i bruk av enkelte medisiner. En slik utvidelse av oppgaver forsterker behovet for at kundene skal kunne være trygge på at den rådgivningen de får på apoteket er basert på faglige vurderinger, foran bedriftens egne økonomiske interesser.
Apotekene møter mange mennesker som er i en sårbar livssituasjon, enten de er fysisk eller psykisk syke, eller det er være snakk om eldre mennesker. Dersom disse personene utsettes for et utilbørlig press for å kjøpe produkter de strengt tatt ikke trenger, er dette svært uheldig og kan i verste fall undergrave hele den fagligheten som apotekene representerer. Det er også viktig å unngå overbehandling og overmedisinering.
I "Helsekontrollen" har TV 2 nylig rettet oppmerksomheten mot apotek der ansatte føler seg presset av interne salgskonkurranser, til å selge produkter ut fra sin kjedes økonomiske interesser, fremfor de medisinske behovene kundene har.
"Helsekontrollen" har i saken også intervjuet en jurist som er ekspert på Helsepersonelloven. Hun mener en av apotekkjedene bryter flere paragrafer i lovverket. Dette gjelder spørsmålet om aktiv og direkte markedsføring overfor syke mennesker, samt at pasienter påføres unødvendige utgifter.