Per Olaf Lundteigen (Sp): Når det offentlige bestiller gjelder lov om offentlige anskaffelser. Det offentlige kan stille vilkår om at alle krav i overenskomster mellom arbeidslivets parter skal gjelde. I avtale mellom BNL og Norsk Arbeidsmandsforbund har vi Anleggsoverenskomsten og Overenskomst for asfaltarbeid og veivedlikehold. Fylkeskommuner som setter bort f.eks. veivedlikeholdsarbeid kan stille krav om at overenskomsten skal gjelde og at hovedentreprenør har påseplikt overfor underentreprenør.
Er statsråden enig i denne forståelsen?
Begrunnelse
Administrasjonen i Trøndelag fylkeskommune mener at anskaffelsesregelverket og EØS-avtalen er til hinder for at fylkestinget kan stille krav om at veieentreprenører skal ha inngått tariffavtale (overenskomst for private anlegg). Derfor vedtok ikke fylkestinget krav om tariffavtale i anbudene om driftskontrakter for fire veivedlikehold i Trøndelag med Trondheim Indre by, Stjørdal, Røros og Hitra.
Men forskrift om lønns og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter (FOR-2008-02-08-112) har som formål at ansatte som jobber på kontrakter for offentlige arbeidsgivere ikke skal ha dårligere lønns og arbeidsvilkår enn det som følger av gjeldende allmenngjøringsforskrifter eller landsomfattende tariffavtaler.
På områder som ikke er dekket av forskrift om allmenngjort tariffavtaler, skal oppdragsgiver stille krav om lønns og arbeidsvilkår i henhold til gjeldende landsomfattende tariffavtale for den aktuelle bransje.
Med lønns – og arbeidsvilkår menes i denne sammenheng bestemmelser om minste arbeidstid, lønn, herunder overtidstillegg, skift – og turnustillegg og ulempetillegg og dekning av utgifter til reise, kost og losji, i den grad slike bestemmelser følger av tariffavtalen.
Forskriften innebærer at lønns- og arbeidsvilkår etter anleggsoverenskomsten og overenskomster for asfalt og veivedlikehold (ikke allmenngjorte) skal oppfylles i kontrakter med offentlige oppdragsgivere.