Skriftlig spørsmål fra Nina Sandberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:806 (2019-2020)
Innlevert: 29.01.2020
Sendt: 30.01.2020
Besvart: 05.02.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande

Nina Sandberg (A)

Spørsmål

Nina Sandberg (A): Hvorfor sørger ikke bare regjeringen for at minoritetsspråklige med dokumenterte lese- og skrivevansker tillates å bruke samme hjelpemidler som norske dyslektikere, i stedet for å lage en «prøveordning»?

Begrunnelse

For minoritetsspråklige er bestått norskprøve et krav hvis de skal ta videregående opplæring eller høyere utdanning. Mange arbeidsgivere krever dessuten at man har bestått skriftlig norskprøve. Minoritetsspråklige med dysleksi vil ha problemer med å klare disse kravene uten tilstrekkelig tilrettelegging.
Minoritetsspråklige som kommer til Norge i grunnskolealder, vi få tilrettelagt opplæring og tilrettelagt eksamen, med blant annet skrivehjelpemidler. Dette har til nå ikke vært tillatt under Norskprøven. Innvandrere med dysleksi har ikke blitt innvilget samme tilrettelegging som norske, kun utvidet tid.
Etter at Dysleksi Norge tok opp denne urimelige forskjellsbehandlingen med Kunnskapsdepartementet, har departementet gitt Kompetanse Norge i oppdrag å iverksette en prøveordning med ekstra tilrettelegging for minoritetsspråklige med dokumenterte lese- og skrivevansker på Norskprøven.
Regelverket skaper unødvendige barrierer for minoriteters innpass i utdanning og skole, og i stedet for en prøveordning burde dette hinderet for innvandrere med dysleksi vært fjernet.

Trine Skei Grande (V)

Svar

Trine Skei Grande: Voksne kandidater som går opp til avsluttende prøver i norsk har i dag rett til tilrettelegging. Tilretteleggingen skal utføres for hvert enkelt individ. Det må foretas en konkret vurdering av hva som er rimelig og hva som imøtekommer den enkeltes behov.
Kompetanse Norge skal sørge for avvikling av norskprøvene. Direktoratet har gitt utfyllende bestemmelser om den praktiske gjennomføringen i et særskilt prøvereglement. Prøvereglementet ble endret i september 2018.
Kandidater med lese- og skrivevansker kan nå søke om særskilt tilrettelegging som bruk av assistent og alternativ prøve, i tillegg til utvidet tid eller eget rom. Alternativ prøve betyr at prøven, som ellers er digital, kan tas som papirprøve. Dette gir rom for å legge inn pauser og eventuelt dele prøven opp over flere dager.
Det følger av likestillings- og diskrimineringsloven § 21 at "Elever og studenter med funksjonsnedsettelse ved skole- og utdanningsinstitusjoner har rett til egnet individuell tilrettelegging av lærested, undervisning, læremidler og eksamen, for å sikre likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter." I diskrimineringsloven er det en sentral begrensning at tilretteleggingen ikke gir noen bedre muligheter og rettigheter enn andre kandidater.
Reglene om tilrettelegging i introduksjonsloven er i hovedsak basert på reglene i opplæringslova. Selv om det etter opplæringslova kan innvilges bruk av ulike programvarer for kandidater med lese- og skrivevansker, sies det uttrykkelig i forskrift til loven at tiltakene ikke må føre til at eleven får fordeler framfor andre. Det sies også at tiltakene ikke må være så omfattende at eleven ikke blir prøvd i kompetansemålene i faget eller at eleven blir prøvd i andre ferdigheter enn de kompetansemålene omtaler.
Det er videre en vesentlig forskjell i formålet for norskprøven, som måler grunnleggende ferdigheter i norsk språk, og formålet for norskfaget i grunnopplæringen. Førstnevnte er en ferdighetsprøve som tester språkferdigheter i norsk, mens eksamen i norskfaget i grunnopplæringen tester kompetansemål i hele bredden av norskfaget. Det er derfor ikke gitt at tilretteleggingen skal være helt den samme på disse ulike prøvene.
Formålet med tilretteleggingen for voksne kandidater som tar norskprøven er dermed å sikre likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter. Dagens regelverk om avsluttende prøver, og de mulighetene som er gitt for tilrettelegging, gir etter Kunnskapsdepartementets vurdering kandidater med særskilt behov bedre muligheter til å vise sine språklige ferdigheter på avsluttende prøver enn de ville hatt uten disse tiltakene. De gis adgang til positiv særbehandling slik at de får likeverdige muligheter som andre kandidater.
Kompetanse Norge startet i 2019 på eget initiativ arbeidet med å vurdere om digital lese- og skrivestøtte skal tillates for denne kandidatgruppen. Det er knyttet noen særlige faglige utfordringer til dette. Det er avgjørende at norskprøvene faktisk måler det de er ment å måle, den enkeltes språklige ferdigheter. Det er også viktig at bruk av lese- og skrivestøtte ikke fører til at kandidaten får bedre resultat på prøven enn den kompetansen han eller hun reelt sett har.
Det er i dag vanskelig å forutse alle eventuelle effekter en slik ny ordning vil få. I tillegg skjer det utvikling i tilgjengelig programvare. Kunnskapsdepartementet ser at digitale verktøy med lese- og skrivestøtte kan være aktuelle tiltak, men usikkerheten rundt bruken av slike digitale verktøy på norskprøven er bakgrunnen for at Kompetanse Norge har fått i oppdrag å sette i gang en prøveordning. Dette vil gi oss kunnskap om hvordan digitale verktøy fungerer for denne målgruppen opp mot formålet med denne prøven.
Prøveordningen gjennomføres i 2020. Erfaringene vil gi oss viktig kunnskap slik at jeg neste år kan vurdere om departementet bør åpne for andre tiltak enn de vi allerede har for kandidater med lese- og skrivevansker.
Vurderingen på avsluttende prøver i norsk har i dag betydning på flere områder enn kun å vise hvilke språklige ferdigheter den enkelte har. Dokumentasjon av språklige ferdigheter er i dag vilkår for hhv. permanent oppholdstillatelse etter utlendingsloven, statsborgerskap etter statsborgerloven og opptak til høyere utdanning. Behovene til målgruppen sammen med den store betydningen av prøvene gir etter min vurdering behov for mer kunnskap om effekten av digitale lese- og skriveverktøy på avsluttende prøver i norsk før en eventuell permanent ordning iverksettes. Målet er best mulig tilrettelegging for dyslektikere og andre med behov for tilrettelegging samtidig som formålet med prøvene ivaretas.