Tellef Inge Mørland (A): Hva er samferdselsministerens reaksjon på Go-Ahead sitt ønske om å redusere antall stopp på enkelte avganger langs det vi kjenner som Sørlandsbanen, og vil han sørge for at selskapet ikke reduserer antall stopp på de aktuelle stasjonene?
Begrunnelse
Selskapet Go-Ahead, som har vunnet regjeringens anbud om å kjøre tog på Sørlandsbanen mellom Stavanger og Oslo, ønsker nå å redusere antall stopp på strekningen for enkelte av sine avganger. De ønsker nå å svekke togtilbudet ved stasjonene på Nodeland, Audnedal, Snartemo, Gyland, Vegårshei, Gjerstad, Neslandsvatn, Drangedal og Lunde.
I mitt skriftlige spørsmål, dokument nr. 15:344 (2017-2018), utfordret jeg samferdselsministeren på om han var tilfreds med en mulig redusert stoppfrekvens langs Sørlandsbanen, som følge av at man i de første anbudspapirene ikke stilte klare nok krav til stoppmønster.
Daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen svarte da: «Det er ikke lagt opp til reduksjoner i antall stopp i forhold dagens ruteopplegg.» og «Jernbanedirektoratet har opplyst at de, på bakgrunn av at det er oppstått usikkerhet om tolkningen av formuleringene i konkurransegrunnlaget, vil gjøre en presisering og tydeliggjøring av kravene til betjening av stasjoner i en senere oppdatering av konkurransegrunnlaget.»
Nå må man altså igjen, som følge av operatørbyttet på den aktuelle togstrekningen, ta kampen for å opprettholde stoppstrukturen. Disse togstoppene er, når det gjelder kollektivtilbud for Indre Agder det Widerøe er for Nord-Norge og trikken er for Oslo, og derfor av stor betydning for kommunene som blir berørt.