Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1179 (2019-2020)
Innlevert: 06.03.2020
Sendt: 09.03.2020
Besvart: 16.03.2020 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Sentre for barn og foreldre er et viktig tilbud for tidlig innsats i barnevernet. To slike sentre som er drevet ideelt står nå etter anbudskonkurranser i fare for nedleggelse, fordi de har mistet rammeavtale eller fått redusert antall plasser i kontrakten med Bufdir.
Vil statsråden gripe inn for å sikre disse sentrene, og mener statsråden at anbud er en hensiktsmessig måte innhente særlig ideelle leverandører av slike sentre spesielt og til barnevernet generelt?

Begrunnelse

Stiftelsen Vilde i Vestfold har etter anbudskonkurranse gått fra 8 til 2,5 plasser i sin avtale med Bufdir, og sier det kan føre til nedleggelse av senteret. Aglo barne- og familiesenter i Trøndelag har mistet hele rammeavtalen med Bufdir og frykter også for fremtiden. Begge sentre peker på at det ikke er gitt noen faglig begrunnelse for hvorfor de mister plasser og kontrakter, årsaken virker heller å være anbudsteknisk, og sentrene mener at konsekvensene vil være i strid med barnas beste. For eksempel vil det kunne bety svært store reiseavstander for enkelte. Begge sentre peker på deres tilbud er lite egnet for anbudskonkurranser.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Noe av det viktigste jeg jobber med er å tilrettelegge for at alle barn i landet skal kunne vokse opp i trygge og gode omsorgsforhold. Sentre for foreldre og barn er en del av barnevernets hjelpetiltak som gir støtte og veiledning til familier som har eller venter barn. Formålet med et opphold på et slikt senter er å gi det enkelte barn bedre utviklingsmuligheter gjennom styrking av foreldreferdigheter. Ideell sektor har gått i bresjen i utviklingen av tilbudet av sentre for foreldre og barn, til slik de er i dag. Regjeringen er opptatt av å videreføre det viktige bidraget fra ideell sektor. I Granavolden-plattformen er vi klare på at regjeringen vil øke andelen ideelle og styrke deres posisjon. Jeg er glad for at leveranser til Bufetat på dette feltet fortsatt er forbeholdt ideelle.
Tjenestene det er snakk om i sentre for foreldre og barn er ikke lovpålagte tjenester, og det er per i dag ingen unntaksbestemmelser fra lov og forskrift om offentlig anskaffelse som gjør seg gjeldende for disse tjenestene. Tjenester i barnevernet som er lovpålagte og som innebærer offentlig myndighetsutøvelse etter EØS-retten, kan imidlertid unntas regelverket for offentlige anskaffelse. Dette betyr at Bufdir er forpliktet til å følge anskaffelsesregelverket dersom og når det skal kjøpes plasser i sentre for foreldre og barn, men dette er ikke tilfelle i samme grad når det gjelder institusjonsplasser for øvrig.
Departementet ba den 4. november 2019 Bufdir om å gjennomføre en skjermet konkurranse om rammeavtaler for kjøp av plasser fra ideelle leverandører for sentre for foreldre og barn. Også leverandører lokalisert i Oslo kunne delta. Direktoratet ble bedt om å gi en kjøpsgaranti basert på regionenes historiske behov for kjøp av plasser. Konkurransegrunnlaget for rammeavtalene viste behov for en noe annen fordeling av plassene, bl.a. færre private plasser i Bufetat region sør enn det som lå inne i tidligere rammeavtaler. Gjennom forrige kontraktsperiode 1.3.17 – 31.12.19 ble det utbetalt betydelige summer for ubenyttet kapasitet. Det ville ikke være forretningsmessig å inngå kontrakt på kjøp av plasser som ikke blir brukt, og jeg synes heller ikke det ville være en riktig bruk av etatens begrensede midler.
For Region midt fikk ikke Bufdir et tilbud som oppfyller etatens behov.
Konkurransegrunnlaget viste imidlertid et behov for plasser i Region midt, og jeg er kjent med at Bufdir, etter at kontrakt er inngått for de andre regionene, vil arbeide videre med å finne en løsning som ivaretar regionens behov. For øvrig registrerer jeg at Kirkens Bymisjons senter for foreldre og barn, Nanna-Marie, har kommet til i gruppen som har rammeavtale med garanterte plasser.
Anskaffelsesreglene har ikke generelle unntak for kjøp fra ideelle. Jeg er derfor glad for at vi nylig har fått på plass en forskrift om adgang til å reservere konkurranser for ideelle leverandører av helse- og sosialtjenester, slik at vi kan opprettholde et mangfold av tilbud.
Vi jobber med å følge opp Stortingets anmodningsvedtak om å øke de ideelles andel av institusjonsplasser i barnevernet til om lag 40 prosent. Jeg har gitt Bufdir i oppdrag å anbefale en strategi for gjennomføringen. I oppdraget er det presisert at alternative tilknytnings- og avtaleformer til dagens system skal vurderes. Jeg er åpen for at det kan være ulike måter det offentlige kan innhente de viktige bidragene fra ideell sektor på. Jeg jobber videre med å gjennomgå rammebetingelser for bruk av private aktører i barnevernet, og tar sikte på å sende et høringsnotat på offentlig høring i løpet av våren.
Det følger av barnevernloven at Bufetat har ansvaret for barnevernsinstitusjonene. Bufetat skal sørge for at det til enhver tid er et tilgjengelig og tilstrekkelig differensiert institusjonstilbud over hele landet. Bufetat kan ivareta dette ansvaret ved å etablere og drive egne institusjoner og ved å inngå avtale om bruk av private institusjoner. Ivaretakelsen av Bufetats ansvar stiller store krav til både faglig og økonomisk styring. Terskelen for politisk detaljstyring av de enkelte kjøpene er og bør derfor være høy. Jeg har på overordnet nivå i tildelingsbrevet for 2020 bedt Bufdir om å prioritere ideelle fremfor kommersielle der det lar seg gjøre innenfor budsjettet og krav til tilbudet som etterspørres.