Siv Mossleth (Sp): Stortinget har under koronakrisen gitt klare føringer: «Offentlige anbud skal utformes slik at norske aktører har en reell mulighet til å vinne kontrakter». Dette er viktig fordi landet vil trenge verdiskaping i anleggsbransjen, både med tanke på arbeidsplasser og skatteinngang. Jeg antar regjeringa vil vise handlekraft, både for å oppfylle Stortingets vedtak og for å la norske aktører ha en reell sjanse til å vinne kontrakter i en vanskelig tid.
Hvordan vil regjeringa dele opp anbudet og derigjennom gi nordnorske og norske aktører en reell mulighet til å vinne Hålogalandsveg-kontrakter?
Begrunnelse
Samfunnsøkonomisk Analyse har på oppdrag fra EBA laget en ringvirkningsanalyse av konkrete større utbyggingsprosjekter. Her fremkommer det en forskjell på over 50 % både i nasjonal verdiskapning og nasjonal skatteinngang avhengig av om man ender opp med én stor utenlandsk aktør eller får gjort prosjektet tilgjengelig for norske entreprenører.
Konsekvensene for antall arbeidsplasser er også stor. Investeringen på 10 milliarder kroner vil bare skape 3200 nye årsverk dersom man investerer i et utenlandsk selskap mot 8600 nye årsverk dersom et norsk selskap får oppdraget. Dette er av vesentlig betydning når vi nå står i en situasjon hvor det stadig settes nye rekorder i antall arbeidsledige i Norge.
EBA viser til at erfaringer tilsier at en prosjektstørrelse på mer enn 2-3 milliarder kroner begrenser konkurransen fra norske entreprenører, flere av de større har satt sitt tak på 1,5 milliarder kroner. Knekkpunktet i det norske anleggsmarkedet går antakelig rundt denne størrelsesordenen. Det er fullt mulig det vil bli deltagelse fra norske entreprenører også i noe større prosjekter, men deltagelsen og med det også konkurransen vil etter all sannsynlighet bli begrenset. Det er både prosjektstørrelsen i seg selv som er utfordrende, men også at risikoen i slike prosjekter vokser eksponentielt med omfanget av kontrakten.