Kari Elisabeth Kaski (SV): Kan statsråden redegjøre for hvilke konsekvenser forslagene fra Norsk olje og gass ville hatt for de enkelte oljeselskap på norsk sokkel, om forslagene hadde blitt innført for skatteåret 2018, og kan vi be om en utregning for hvert selskap som viser innbetalt hva skatt eller utbetalt refusjon ville vært for det enkelte selskap, ref. denne oversikten (https://www.skatteetaten.no/globalassets/presse/skatteoppgjor/oljeskatt/skatteliste-petroleumsskatt-2018.pdf)?
Begrunnelse
Forslagene fra Norsk olje og gass er som følger:
1) Direkte utgiftsføring (inkl. friinntekt) av investeringer i 2020/2021
Investeringen og friinntekten neddiskonteres med risikofri rente*
2) Direkte utgiftsføring (inkl. friinntekt) av investeringer etter nye beslutninger som sanksjoneres før 31.12.21
Investeringen og friinntekten neddiskonteres med risikofri rente*
3) Direkte utgiftsføring (inkl. friinntekt) av investeringer som foretas i henhold til PUD/PAD innlevert før 31.12.22
Investeringen og friinntekten neddiskonteres med risikofri rente*
4) Underskudd i 2020-2024 kan kreves utbetalt
Fremføres med risikofri rente*
Norsk olje og gass skriver: med risikofri rente er det naturlig å bruke samme rente som benyttes for fremføring av underskudd, det vil si 12 måneder statskasseveksler, fratrukket 22 % skatt. Renten for fremføring av underskudd inkluderer også et tillegg på 0,5 % (før skatt), Men det er ikke naturlig å ta med dette i diskonteringsrenten. Holder man dette tillegget utenfor, ville renten for 2019 0,9 %. I dag ville renten har vært cirka 0,1 %.