Siv Mossleth (Sp): Hurtigrutens reduserte seilingsmønster og frekvens fører til at mer gods flyttes fra sjø over til vei, også sør for Bodø. Frykten er at dette godset ikke kommer tilbake på sjøen igjen. Det er mot Stortingets intensjon om å få mer gods fra vei til sjø. Kystruten er en viktig inntektskilde for de mindre havnene langs kysten. Tiltakspakkene som er lansert treffer ikke havnene.
Hva vil ministeren gjøre for å bøte på de økonomiske konsekvensene for havnene, spesielt kystrutehavnene, og for å unngå at godset flyttes varig over til vei?
Begrunnelse
Innstilling av kystruten på grunn av koronakrisen utfordrer økonomien i flere havner. Kystruten utgjør for mange havner en vesentlig andel av omsetningen, og er viktig for godshåndteringen. I de mindre havnene utgjør kystruten en større andel av økonomien, og redusert rutemønster er i ferd med å bli kritisk for økonomien (2-6 mnd.). Selv de noe større havnene melder at hurtigruten er viktig for deres økonomi, og at lengre fravær av kystruten vil få stor betydning (6 mnd. +). Flere av havnene har investert i og tilrettelagt særskilt infrastruktur for å kunne ta imot kystruteskipene. Også havnene lengre sør – som gjerne er litt større og har mer variert aktivitet – mener det kan være kritisk for deres økonomi om fraværet av Hurtigruten strekker seg ut i tid (6 mnd. +). Dette melder Norske havner i uke 18.