Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2006 (2019-2020)
Innlevert: 22.06.2020
Sendt: 22.06.2020
Besvart: 06.07.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvordan har regjeringen gjennom oppdragsdokument til de regionale helseforetakene fulgt opp at disse skal gå gjennom organiseringen av pasientreiseordningen; hvilke prosesser har blitt igangsatt og hvilke endringer har blitt foretatt fra helseforetakene sin side som følge av dette; hvorfor vektes fortsatt utelukkende pris så lenge gitte minimumskrav er oppfylt i anbudskonkurranser for anskaffelse av pasienttransport i helseforetakene og når vil regjeringen fremme en sak om forbedring av ordningen, slik Stortinget har bedt om?

Begrunnelse

I april 2018 ba Stortinget regjeringen foreta en bred gjennomgang av regelverket for pasientreiser og fremme en sak for Stortinget med tiltak for å forenkle og forbedre ordningen, og flertallet i helse- og omsorgskomiteen påpekte samtidig at

«det er grunn til å foreta en bred gjennomgang av både helseforetakenes anbudspraksis og organisering av pasientreiser for å få til en ordning som fungerer bedre for pasientene.»

Videre slo flertallet fast at:

«staten som sykehusenes eier må pålegge helseforetakene en anbuds- og avtalepraksis som ivaretar deres sørge-for-ansvar på en god måte for pasientene. Flertallet mener at de svært mange tilbakemeldingene fra hele landet om at pasientreiseordningen ikke fungerer godt for pasientene, viser at det nå er nødvendig å handle.»

Som oppfølging av dette ba Stortinget regjeringen:

«i sitt oppdragsdokument be de regionale helseforetak gå gjennom organiseringen av pasientreiseordningen.»

Undertegnede er kjent med at det også i nyere anbudskonkurranser for anskaffelse av pasienttransport, slik som rammeavtalen for pasienttransport innen og ut av Ringerike og Hole kommune for Vestre Viken HF våren 2020, fortsatt er utelukkende pris som vektes så lenge man oppfyller gitte minimumskrav i anbudet.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Stortinget ble orientert om vår oppfølging av de tre anmodningsvedtakene fra 2018 i Helse- og omsorgsdepartementets Prop. 1 S for budsjettåret 2020. Vedtakene 615 og 616 ble gitt som oppdrag til Helsedirektoratet i tildelingsbrevet for 2019, og vedtak 617 ble gitt som oppdrag til de regionale helseforetakene i foretaksmøtet 15. januar 2019.
Helsedirektoratet har fått i oppdrag å foreta en bred gjennomgang av regelverket for pasientreiser og foreslå tiltak for å forenkle og forbedre ordningen. Gjennomgangen av regelverket skulle foretas parallelt med oppdraget til de regionale helseforetakene.
Endelig rapport var ment å skulle sendes departementet innen 25. juni 2020. Helsedirektoratet har hatt en svært sentral rolle i håndteringen av koronapandemien, og har av den grunn ikke hatt mulighet til å ferdigstille sin rapport innen fristen. Ny frist er satt til 15. oktober d.å.
De regionale helseforetakene hadde frist for levering av sin rapport 1.6.2020. De har imidlertid også hatt viktige oppgaver knyttet til koronapandemien, og har måttet omprioritere i sin virksomhet for dette. Fremdriften i deres arbeid med pasientreiseordningen har dermed blitt forsinket. Deres rapport vil bli behandlet i de fire styrene i perioden juli-september d.å. og oversendes departementet innen fristen som er gitt til Helsedirektoratet.
Vår forutsetning har hele tiden vært at vi skal gi Stortinget en samlet tilbakemelding på oppfølging av alle de tre anmodningsvedtakene, og vi vil komme tilbake til hvordan dette vil skje.
Når det gjelder anbud for pasientreiser er jeg opptatt av at disse alltid må inneholde krav og vurderinger av både pris og kvalitet. Dette har også vært forholdet ved det anbudet i Vestre Viken HF som omtales i spørsmålet fra stortingsrepresentanten. Helse Sør-Øst RHF refererer i en tilbakemelding fra anbudsrunden i Vestre Viken HF at de nå gjennomfører anbud med obligatoriske krav til kvalitet, i tillegg til at man konkurrerer på pris. Dette ivaretar kvalitet på pasientreiser på en bedre måte enn det som fulgte av tidligere praksis, der både pris og kvalitet ble vurdert for å skille mellom gode og dårlige transporttilbud. Erfaringsmessig var det krevende å skille de beste tilbyderne fra de mindre gode ved å benytte kvalitet som et tildelingskriterium.