Skriftlig spørsmål fra Hans Andreas Limi (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2126 (2019-2020)
Innlevert: 30.06.2020
Sendt: 30.06.2020
Besvart: 09.07.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Hans Andreas Limi (FrP)

Spørsmål

Hans Andreas Limi (FrP): Kan statsråden gi en oversikt over hvilke infrastrukturprosjekter de siste 15 år hvor kinesiske aktører har vært med som hoved- eller underentreprenør, og når ble kontraktene fremforhandlet?

Begrunnelse

For fylkesveier bes det spesifisert hvilket fylke som er prosjektansvarlig.
Med FrP i regjeringskontorene så vi en gledelig økning i aktivitet i blant norske entreprenør- og anleggsbedrifter. Statistikk publisert viste at norske bedrifter vant en større andel av investeringskronene enn i årene før regjeringsskiftet i 2013. Likevel har enkelte rødgrønne partier forsøkt skape inntrykk av at utviklingen har vært motsatt. Det forsøkes spesielt å skape inntrykk av at kineserne nå vinner stadig mer av markedet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Innledningsvis vil jeg bemerke at det ikke er entydig hva som i spørsmålet menes med "kinesiske aktører". Dette kan eksempelvis være selskaper med kinesisk stor- eller majoritetseier, eller datterselskap av kinesisk selskap som er etablert og registrert i et annet land enn Kina.
Videre har det med den tiden som har vært til rådighet, ikke vært mulig å gjennomgå alle systemer hos etater og underliggende virksomheter for å finne slike opplysninger. Redegjørelsen nedenfor må ses i lys av dette.
I Statens vegvesen sin portefølje har det de siste 15 årene vært kinesiske aktører på to riksveiprosjekter, dvs. som hoved- eller underentreprenør. Det er rv 7 Hardangerbrua og E6 Hålogalandsbrua. I tillegg var det en kinesisk entreprenør på fylkesveiprosjektet Beitstadsundbrua i Trøndelag.
Med unntak av innkjøp av kinesisk produserte broer fra Shenzhen Cimc til utbyggingene på Gardermoen og Flesland, er ikke Avinor kjent med bruk av kinesiske aktører på sine prosjekter. Avinor skiftet regnskapssystem i 2014 og det har ikke vært mulig å søke lenger bakover i tid enn 2014 med den tiden som har stått til disposisjon. Det vil også kreve mer tid å identifisere eventuelle kinesiske underleverandører til Avinors leverandører.
Det har ikke vært tid til å gjennomsøke alle Jernbaneverkets systemer etter nasjonalitet på hoved- og underentreprenører. Ut fra de foreløpige uttalelsene Samferdselsdepartementet har fått fra Jernbanedirektoratet, synes det imidlertid ikke å ha vært kinesiske entreprenører inne i utbyggingsprosjekter på jernbanen i den aktuelle perioden.
Siden oppstarten i 2017 har ikke Bane NOR inngått store entreprisekontrakter med kinesiske aktører. Bane NOR kjenner heller ikke til større underentrepriser som er kinesiske. De to siste årene har Bane NOR inngått åtte anleggskontrakter i milliardklassen. Seks av disse har gått til norske entreprenører og to til internasjonale aktører med hjemmebase i EU. Bane NOR vil fortsette med kontraktstrategier som legger til rette for et effektivt og bærekraftig entreprenørmarked i Norge.