Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:2231 (2019-2020)
Innlevert: 07.08.2020
Sendt: 10.08.2020
Rette vedkommende: Kommunal- og moderniseringsministeren
Besvart: 14.08.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): I Granavolderklæringen har regjeringen uttrykt ønske om å «gjennomføre økonomiske og politiske sanksjoner ved alvorlige og vedvarende brudd på folkeretten», «aktivt støtte målet om Israel og Palestina som to stater» og «støtte opp under demokratisk utvikling i Midtøsten»
Mener ministeren det er problematisk at Norge kjøper reisetjenester fra selskaper som selger hoteller på okkupert område, og på den måten bidrar til å legitimere ulovlig okkupasjon?

Begrunnelse

I en rapport fra FNs høykommissær for menneskerettigheter viser det seg at reisegiganten Expedia samhandler med virksomheter i israelske bosettinger på Vestbredden og okkuperte deler av Øst-Jerusalem. Egencia, som nylig fikk fornyet tillit som leverandør av reiser til mer enn 160 000 statsansatte i Norge, formidler overnattingssteder i israelske bosettinger. Flere norske bistandsorganisasjoner mener norske myndigheter gjennom Fellesavtalen undergraver egen Israel/Palestina-politikk og jeg mener videreføring av denne avtalen også vitner om en dobbeltkommunikasjon fra regjeringens side. Jeg mener også det er problematisk at Norge kjøper reisetjenester fra selskaper som selger hoteller på okkupert område, og på den måten bidrar til å legitimere ulovlig okkupasjon.
Om det er juridisk mulig bør selvfølgelig avtalen sies opp, og UD og Statens innkjøpssenter gå gjennom sine anbudsrutiner, for å sikre at de ikke inngår avtaler med selskaper som opererer på okkupert område og kan risikere å støtte opp under folkerettsbrudd.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Statens innkjøpssenter inngår og forvalter felles avtaler for statlige virksomheter. Innkjøps-senteret har inngått ny fellesavtale for reisebyråtjenester med Berg-Hansen Reisebureau AS og Egencia Norway AS (Egencia). Avtalen er gyldig fra 12. juni 2020, og varer i tre år med opsjon om forlengelse i to år.
Utenriksdepartementet har i brev til Kommunal- og moderniseringsdepartementet av 12. mai 2020 gitt en utenrikspolitisk og folkerettslig vurdering ved en slik kontraktsinngåelse. Utenriksdepartementet viser her til at FNs Sikkerhetsråd i 1980 ba alle FNs medlemsstater om å avstå fra å yte noen assistanse til Israel i forbindelse med bosetningene. Også den internasjonale domstol i Haag (ICJ) slo i sin rådgivende uttalelse om separasjonsbarrierene fast at tredjestater hadde en forpliktelse til å unnlate å støtte opp under de folkerettsstridige israelske bosetningene.
For Norge og andre stater innebærer dette en forpliktelse til ikke selv å iverksette støttende tiltak, og til å motvirke aktiviteter som støtter opp under de ulovlige bosetningene. Det finnes imidlertid ingen klar og etablert internasjonal praksis for hvor langt statenes forpliktelse til å forhindre støtte til folkerettsstridig virksomhet går. Fra norsk side er forpliktelsen fulgt opp blant annet gjennom avgrensning av det geografiske anvendelsesområdet for EFTAs frihandelsavtale med Israel, slik at varer produsert på okkupert område ikke nyter godt av denne avtalen.
Det sentrale spørsmålet i den forelagte saken, er hvorvidt statens bruk av Egencia til reisebyråtjenester vil kunne anses å støtte opp under aktivitet som igjen bidrar til å støtte opp under folkerettslige handlinger, på en måte som vil være i strid med Norges forpliktelser.
Etter det regjeringen kjenner til, har ikke Egencia etablert kontorer i okkuperte områder, selskapet investerer ikke selv i disse områdene, men det har listet opp enkelte overnattingssteder på sine hjemmesider. Dette tyder på at Egencias eventuelle aktivitet på okkupert område er av begrenset karakter. En eventuell sammenheng mellom statens bruk av Egencia til reisebyråvirksomhet verden over, og eventuell støtte fra deres side til israelske bosetninger, må derfor anses som for fjern og avledet til å kunne sees som i strid med Norges folkerettslige forpliktelse til å forhindre støtte til folkerettsstridig virksomhet.
Samlet sett vurderer regjeringen at inngåelse av en avtale med Egencia ikke bryter med Norges folkerettslige forpliktelser.
Det har for øvrig vært norske myndigheters politikk gjennom skiftende regjeringer, å ikke gå inn for noen form for boikott av Israel eller israelske varer. Et klart flertall på Stortinget støtter opp om dette synet.
Ved gjennomføringen av konkurransen gjorde Statens innkjøpssenter en juridisk vurdering av det omtalte forholdet. Anskaffelsesforskriften § 24-2 gjelder avvisning på grunn av forhold ved leverandøren, og er knyttet til leverandørens egnethet som kontraktspart og dens kapasitet til å gjennomføre kontrakten. Noen av disse avvisningsgrunnene er obligatoriske, mens andre er frivillige. Innkjøpssenteret konkluderte med at det verken var plikt eller mulighet etter anskaffelsesregelverket til å avvise leverandøren fra konkurransen.