Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2469 (2019-2020)
Innlevert: 31.08.2020
Sendt: 31.08.2020
Besvart: 07.09.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Vil regjeringen forsvare norske tiltak mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping ovenfor ESA, som for eksempel kriterier i Oslomodellen og Skiensmodellen?

Begrunnelse

Oslomodellen og Skiensmodellen er viktige verktøy mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping i byggebransjen. I klassekampen 31. august 2020 er det en sak som omtaler at ESA mener krav i modellene kan være EØS-stridig. Det kommer frem at det er en prosess om dette i Næringsdepartementet der blant annet Skien kommune argumenterer for de viktige kriteriene som skal forebygge sosial dumping.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Regjeringen ser svært alvorlig på arbeidslivskriminalitet og useriøsitet i arbeidslivet. For å styrke innsatsen for ryddige og seriøse arbeidsforhold, og for å bekjempe kriminalitet i arbeidslivet, har regjeringen lagt frem en egen strategi mot arbeidslivskriminalitet. I strategien fremheves offentlige anskaffelser som et sentralt virkemiddel for å bekjempe arbeidslivskriminalitet. I anskaffelsesregelverket er det derfor flere bestemmelser for å bekjempe arbeidslivskriminalitet og vi har blant annet innført en bestemmelse om begrensninger i antall ledd i leverandørkjeden i offentlige kontrakter. Regelen gjelder for bygg- og anleggsarbeider og kontrakter om renhold. Dette er utsatte bransjer, hvor vi vet at arbeidslivskriminalitet er en utfordring,
Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) mottok i juni to brev fra EFTAs overvåkningsorgan (ESA) i forbindelse med norske tiltak mot arbeidslivskriminalitet. Saken stortingsrepresentanten viser til gjelder et brev fra ESA med forespørsel om informasjon om tiltak mot arbeidslivskriminalitet i enkelte kommuner. I brevet stiller ESA noen spørsmål knyttet til den kommunale praksisen, særlig Oslo- og Skiensmodellen. Spørsmålene er blant annet rettet mot kommunenes modeller om for eksempel krav om bruk av fast ansettelse, krav til betaling via bank og restriksjoner på antall leverandører som går lengre enn bestemmelsene i anskaffelsesregelverket.
Saken er fortsatt i en tidlig fase, og det er viktig å understreke at det ikke er åpnet formell sak mot Norge knyttet til den kommunale praksisen. NFD har videreformidlet spørsmålene til Oslo og Skien kommune, siden det er kommunene som har best kjennskap til innretningen på modellene, og ikke minst de faktiske utfordringene som har gjort disse modellene nødvendige. NFD har mottatt innspill fra Skien kommune med en redegjørelse for Skiensmodellen og kommunenes bakgrunn og målsetning med denne, og vi venter snarlig et innspill fra Oslo kommune. NFD skal sende svar til ESA innen 12. september. ESA ønsker på dette stadiet mer informasjon om fleksibiliteten og rekkevidden i modellene til kommunene. Det vil derfor være for tidlig å på dette tidspunktet å gå inn i den juridiske, EØS-rettslige argumentasjonen. Hvis ESA kommer tilbake med spørsmål av en mer juridisk karakter, vil NFD, i samråd med kommunene, besvare også disse spørsmålene.
Avslutningsvis nevnes at ESA i tillegg har sendt et formelt åpningsbrev og åpnet en sak knyttet til den særnorske bestemmelsen om begrensninger i antall ledd i leverandørkjeden. ESA mener at den går lengre enn det som er nødvendig og derfor er i strid med proporsjonalitetsprinsippet i EØS-retten. NFD har i tidligere brevutveksling med ESA uttrykt at vi mener at bestemmelsen er nødvendig for å bekjempe arbeidslivskriminalitet, siden den setter rammer for gjennomsiktige og kontrollerbare leverandørkjeder.