Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2607 (2019-2020)
Innlevert: 13.09.2020
Sendt: 14.09.2020
Besvart: 22.09.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Vil statsråden sikre at Helse Nord RHF sin anbudskonkurranse for tverrfaglig spesialisert rusbehandling reserveres for ideelle tilbydere og at vekting av pris og kvalitet blir gjort på en slik måte at det muliggjør nye ideelle tilbydere og verdsetter ideelle aktørers særegenheter, og vil statsråden sørge for at konkurransen avlyses og utlyses på nytt med slik ny innretning og lengre frister, slik at Stortingets vedtatte mål om å øke det ideelle innslaget i helseforetakene, kan nås?

Begrunnelse

Den 22. august utlyst Helse Nord RHF en konkurranse om å drive tverrfaglig spesialisert rusbehandling, med en total kontraktsverdi på 1,2 milliarder kroner over 6 år. Konkurransen var først utlyst med 4 ukers frist, dette er etter henvendelse fra Virke utvidet til 1. oktober (til 5,5 ukers frist). Konkurransen er ikke reservert for ideelle aktører.
Anbudet skal erstatte dagens tjenestetilbud levert av flere ulike aktører. Konkurransegrunnlaget beskriver tjenester som i omfang og innretning ligger nært opp til disses tjenestetilbud. Blant disse inngår Sigma Nord AS, en kommersiell aktør.
I protokollen fra foretaksmøtet avholdt 14. januar 2020 framgår det at Helse Nord RHF, i likhet med de øvrige RHFene har fått i oppdrag å «innenfor rammene av regelverket for offentlige anskaffelser, å øke ideelles andel av spesialisthelsetjenester over tid og gjøre rede for utviklingen årlig». Dette vil være vanskelig å gjennomføre uten å legge til rette for nye etableringer.
Blå Kors er en av landets største ideelle aktører innenfor tverrfaglig spesialisert rusbehandling og ønsker å delta i anbudskonkurransen, men finner dette svært vanskelig slik det nå er utformet. Dersom denne aktøren hadde etablert seg i Nord-Norge, ville det hatt stor betydning for å styrke ideell sektor i landsdelen.. Særlig pekes det da på følgende forhold som utfordrende:

• Anskaffelsen er ikke utlyst som en reservert konkurranse
• Vekting av pris og kvalitet er gjort på en slik måte at nye aktører vurderer at det neppe er mulig å levere ønsket kvalitet samtidig som en har investeringskostnader
• At konkurransegrunnlaget opprinnelig stilte krav om å beskrive fagpersonale med navn og forutsatte rådighet over bygningsmassen som skulle brukes i tilbudet. Disse kravene er blitt frafalt etter spørsmål fra interessenter.
• At prisen som forespeiles for tjenesten er svært lav tatt i betraktning tjenestens innhold og hva som er gjengs for en tjeneste av denne typen (4900 kroner / døgn).
• Den svært korte fristen for å levere anbud gjør det meget krevende å sikre tilgang til bygningsmasse og kompetanse som skal benyttes i tilbudet, selv om kravene ovenfor er blitt myket opp.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: La meg innledningsvis slå fast at regjeringen har en klar og ambisiøs politikk for å styrke private ideelle virksomheters rolle som leverandører av helse- og omsorgstjenester. En rekke tiltak er initiert som kan bidra til økt bruk av ideelle aktører, rettet både mot spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Jeg har stilt tydelige krav overfor regionale helseforetak om at de må styrke bruken av private ideelle, blant annet ved at de innenfor rammene av regelverket for offentlige anskaffelser, øker ideelles andel av spesialisthelsetjenester over tid og gjør rede for utviklingen årlig.
I februar i år vedtok regjeringen endringer i anskaffelsesregelverket slik at det er anledning til å reservere konkurranser om helse- og sosialtjenester for ideelle leverandører, og det arbeides med en veileder om adgangen til å reservere anskaffelser for ideelle.
Som representanten Toppe viser til er Helse Nord RHF i en anskaffelsesprosess hvor de i august i år utlyste en konkurranse om å drive tverrfaglig spesialisert rusbehandling. I anledning spørsmålet er det innhentet informasjon fra Helse Nord RHF som opplyser at
de er opptatt av å sørge for et helhetlig og tilgjengelig behandlingstilbud for innbyggerne i hele helseregionen.
Det aktuelle konkurransegrunnlaget åpner for å ta hensyn til tilgjengelighet, og i dette ligger både mulig lokalisering på flere steder og avtaleinstitusjoner med ulike behandlingsprofiler som kan ivareta ulike behov. Basert på markedssituasjonen i regionen vurderer Helse Nord RHF at en reservasjon gjeldende kun for ideelle aktører ville innebære en betydelig risiko for at de ikke kan dekke behovene innenfor egen region. Helse Nord RHF har derfor vurdert det nødvendig å gjennomføre en prosedyre som er åpen for både ideelle og kommersielle, for å kunne ivareta dette. Samtidig legger konkurransen til rette for mulige nye leverandører som ønsker å etablere seg i regionen, også ideelle aktører.
Allerede i januar i år publiserte de en veiledende kunngjøring om den aktuelle konkurransen. Kunngjøringen informerte om når konkurransen var forventet å bli kunngjort og tidspunktet for når avtalene skulle gjelde fra, nærmere bestemt 1. mai 2021. Innenfor fristen for å gi innspill til konkurransen, mottok de innspill fra noen ideelle leverandører som de ikke har avtale med per i dag. Leverandørmarkedet og potensielle nye leverandører i Helse Nords region har vært klar over kommende konkurranse, og har hatt lang tid – i praksis over 16 måneder – på å forberede sine eventuelle leveranser. De har også hatt god tid på å forberede mulige tilbud gitt at 1. oktober i år er satt som frist for å levere tilbud.
Helse Nord RHF skal etablere langvarige kontrakter. Tildelingskriteriene i konkurransen er kvalitet og pris, hvor hensynet til kvalitet veier tyngst. I vurderingen av tilbudene vil det legges vekt på kvaliteter som helhetlige tjenester, mangfold, brukermedvirkning, for- og etterarbeid, familie- og nettverksarbeid, samt samhandling med øvrige tiltak som er viktige for vellykket behandling. Dette er kvaliteter i i tjenestetilbudet som er av betydning for brukere og som ideelle aktører tradisjonelt sett legger vekt på. Ut over en samlet kvalitetsvurdering kommer hensyn til et helhetlig og tilgjengelig tilbud som legger til rette for en ønsket fordeling av tilbudet i regionen. I kvalitetsvurderingen kan Helse Nord RHF også legge vekt på ideelle aktørers særegenheter, så langt de tilfører tilbudene merverdi eller kostnadseffektivitet.
Konkurransegrunnlaget har ikke stilt krav om rådighet over lokaler og navngitt personell på det tidspunkt tilbudet skal leveres. Det følger av kravene til faglige og økonomiske ressurser at leverandører kan støtte seg på andre for å bli ansett kvalifisert for å delta i konkurransen. Implisitt i dette ligger at det er åpning for at nye leverandører kan delta. Helse Nord RHF opplyser videre at de ikke har fastsatt prisen på tjenestene.
Til representanten Toppes spørsmål om en mulig avlysning, er det ikke aktuelt å intervenere i den åpne utlyste konkurransen. Regionalt helseforetak står nærmest til å vurdere hensiktsmessig innretning på den aktuelle anbudskonkurransen, hensyntatt blant annet markedssituasjon og ansvaret for å sørge for tilgjengelig helsetilbud i hele regionen. Dette er ikke til hinder for at det samtidig arbeides med økt bruk av ideelle virksomheter i helse- og omsorgstjenesten, i samsvar med politiske målsettinger om dette.