Kjersti Toppe (Sp): Vil statsråden sikre at Helse Nord RHF sin anbudskonkurranse for tverrfaglig spesialisert rusbehandling reserveres for ideelle tilbydere og at vekting av pris og kvalitet blir gjort på en slik måte at det muliggjør nye ideelle tilbydere og verdsetter ideelle aktørers særegenheter, og vil statsråden sørge for at konkurransen avlyses og utlyses på nytt med slik ny innretning og lengre frister, slik at Stortingets vedtatte mål om å øke det ideelle innslaget i helseforetakene, kan nås?
Begrunnelse
Den 22. august utlyst Helse Nord RHF en konkurranse om å drive tverrfaglig spesialisert rusbehandling, med en total kontraktsverdi på 1,2 milliarder kroner over 6 år. Konkurransen var først utlyst med 4 ukers frist, dette er etter henvendelse fra Virke utvidet til 1. oktober (til 5,5 ukers frist). Konkurransen er ikke reservert for ideelle aktører.
Anbudet skal erstatte dagens tjenestetilbud levert av flere ulike aktører. Konkurransegrunnlaget beskriver tjenester som i omfang og innretning ligger nært opp til disses tjenestetilbud. Blant disse inngår Sigma Nord AS, en kommersiell aktør.
I protokollen fra foretaksmøtet avholdt 14. januar 2020 framgår det at Helse Nord RHF, i likhet med de øvrige RHFene har fått i oppdrag å «innenfor rammene av regelverket for offentlige anskaffelser, å øke ideelles andel av spesialisthelsetjenester over tid og gjøre rede for utviklingen årlig». Dette vil være vanskelig å gjennomføre uten å legge til rette for nye etableringer.
Blå Kors er en av landets største ideelle aktører innenfor tverrfaglig spesialisert rusbehandling og ønsker å delta i anbudskonkurransen, men finner dette svært vanskelig slik det nå er utformet. Dersom denne aktøren hadde etablert seg i Nord-Norge, ville det hatt stor betydning for å styrke ideell sektor i landsdelen.. Særlig pekes det da på følgende forhold som utfordrende:
• Anskaffelsen er ikke utlyst som en reservert konkurranse
• Vekting av pris og kvalitet er gjort på en slik måte at nye aktører vurderer at det neppe er mulig å levere ønsket kvalitet samtidig som en har investeringskostnader
• At konkurransegrunnlaget opprinnelig stilte krav om å beskrive fagpersonale med navn og forutsatte rådighet over bygningsmassen som skulle brukes i tilbudet. Disse kravene er blitt frafalt etter spørsmål fra interessenter.
• At prisen som forespeiles for tjenesten er svært lav tatt i betraktning tjenestens innhold og hva som er gjengs for en tjeneste av denne typen (4900 kroner / døgn).
• Den svært korte fristen for å levere anbud gjør det meget krevende å sikre tilgang til bygningsmasse og kompetanse som skal benyttes i tilbudet, selv om kravene ovenfor er blitt myket opp.