Per Olaf Lundteigen (Sp): Kan statsråden redegjøre for hvor saken om endring av viltloven § 21 står i dag, og på hvilken måte statsråden kan imøtekomme initiativet som er tatt i brev av 18. april 2018 slik at jegere som er avhengige av rullestol for å ferdes i utmark kan delta på jakt på lik linje med andre?
Begrunnelse
I april 2018 sendte Norsk Jeger- og Fiskerforbund og Norsk Friluftsliv et brev til Klima- og miljødepartementet hvor de oppfordret til å endre viltloven § 21 slik at Miljødirektoratet kan dispensere fra forbudet mot å løsne skudd fra motorkjøretøy. En slik dispensasjonsmulighet vil gjøre det mulig for rullestolavhengige jegere å gå på jakt. Dette, sammen med kommunenes mulighet til å dispensere fra forbudet mot motorisert ferdsel i utmark, kan gi rullestolbrukere langt bedre muligheter til å gå på jakt enn hva de har i dag. Og kan bidra til at nye grupper kan ta del i friluftsaktivitet i form av jakt.
Det var et samarbeid mellom Norsk Friluftsliv, Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) og Landsforeningen for ryggmargsskadde, som førte til at nevnte brev ble sendt departementet i 2018. For å bedre tilrettelegge for skytetrening og jakt for denne gruppen. Pr nå er situasjonen at mange ryggmargsskadde bruker motordrevet rullestol. Flere av modellene er terrenggående og defineres som motorkjøretøy. Dersom en rullestol er motordrevet og konstruert for en hastighet over 10 km/t, regnes den som et kjøretøy etter vegtrafikklovens § 2. Bruk av slik rullestol i jaktsammenheng reguleres både i motorferdselloven ved ferdsel i det som defineres som utmark, samt i viltloven mht. å løsne skudd fra motorkjøretøy. Det vises til viltloven § 21 og bokstav d) i den sammenheng.
Norsk Friluftsliv og NJFF skriver i sitt brev at det ikke er et mål om å åpne for at rullestoljegeren skal kunne bevege seg fritt utenfor vei, men å få til en åpning for en klart avgrenset mulighet til å kunne benytte en terrenggående motordrevet rullestol for å bevege seg i kort avstand fra vei og ut til eksempelvis en jaktpost.