Mona Fagerås (SV): Hva koster praksis? I NOKUTs beregninger i "Kvalitet i praksis – utfordringer og muligheter" står det «Flere undervisere melder at det settes av færre ressurser enn det de anser som nødvendig for å drive en forsvarlig praksis».
Det store spørsmålet er egentlig hva koster det per dag hvor f.eks. en lærerstudent er i praksis, og er det tatt høyde for kostnadene til praksis i finansieringen?
Begrunnelse
Kvalitet i praksis. For studentene betyr hver dag i praksis mye. En god praksisopplevelse blir det snakket om, den trygger studenten i sitt valg av utdanning og bidrar til at ferdige kandidater søker på ledige jobber. Historier om dårlige praksisopplevelser sprer seg fort og kan gi hele tjenesteområder dårlig ry.
Gjennom prosjektet «Operasjon praksis» har NOKUT levert en rekke rapporter som gir en god oppsummering av velkjente og godt dokumenterte utfordringer knyttet til kvalitet i praksisstudiene
En av de tingene som likevel helt tydelig kommer frem er at underviserne melder at det settes av færre ressurser enn det de anser som nødvendig for å drive en forsvarlig praksis.
Dag Rune Olsen i Universitets og høyskolerådet har gjort dette regnestykket:
«La oss anta at en rimelig pris for tid brukt på et tjenestested til administrasjon og veiledning av en student i praksis, er 500 kroner per dag.»
Hvis dette er et reelt tall har Pedagogstudentene prøvd å gjøre noen beregninger på hvilke konsekvenserpraksisutgiftene i lærerutdanningene for barnehage og skole har for finansieringen av disse utdanningene.
For eksempel: Barnehagelærerutdanningen ligger i dag i finansieringskategori E som gir 40 150 kr i studiepoengtildeling pr. student i året. I barnehagelærerutdanningen skal man ha 100 dager praksis fordelt over 3 år. Dersom man legger til grunn av en dag i praksis koster 500 kr pr. student, vil praksisutgiftene utgjøre 16 667 kr, noe som gjør at de reelle rammene som er igjen, kun er 23 483 kr. Det betyr at barnehagelærerutdanningen i dag finansieres lavere enn kategori F, den laveste finansieringskategorien.
Gjør man tilsvarende regnestykke for de andre lærerutdanningene, ser man at praksisutgiftene til alle lærerutdanningene gjør at de reelt sett har en finansiering som ligger minst en finansieringskategori lavere enn den de er plassert i. For eksempel går grunnskolelærerutdanningene på masternivå fra kategori D til E, og praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) går fra kategori D til F.
NOKUT konkluderer med at praksis er en ressurskrevende læringsform for både UH-institusjonene og praksisfeltet. UH-institusjonene har behov for stor innsats i form av både arbeidskraft og økonomi for å sikre samarbeid med arbeidslivet, studentenes økonomiske og materielle behov i praksis, god oppfølging, kvalitetssikring av veiledning osv.
I profesjonsutdanninger som lærerutdanningene er praksis et bærende, men også kostbart element. Det er nødvendig å få oversikt over praksisutgiftene for å vurdere hvorvidt utdanningene har tilstrekkelige økonomiske rammer for å kunne tilby både utdanning og praksis med tilstrekkelig kvalitet, slik at studentene oppnår nødvendig læringsutbytte.