Ruth Grung (A): Forbrukerrådet har klaget 29 strømselskaper inn til Forbrukertilsynet. De mener selskapene har drevet med omfattende prisjuks ved at nordmenn blir lurt til å tro at de har den billigste strømavtalen.
Hvilke tiltak vil Energiministeren iverksette for å hindre at forbrukerne i fremtiden blir lurt slik det er beskrevet i VG 22. oktober?
Begrunnelse
Tirsdag klaget Forbrukerrådet 29 strømselskaper inn til Forbrukertilsynet.
Forbrukerrådet mener selskapene har drevet med omfattende prisjuks ved at nordmenn blir lurt til å tro at de har den billigste strømavtalen.
I VG 22. oktober står det at Forbrukerrådet har avdekket at strømselskapene har lurt folk med en avtaletype som omtales som innkjøpsprisavtaler. Det er avtaler som folk oftest blir anbefalt å velge.
Ifølge Forbrukerrådet er innkjøpsprisavtale en slags spotavtale hvor selskapene, i tillegg til de vanlige pristilleggene, også legger på et hemmelig tillegg.
En skal være ekstremt oppvakt for å kunne oppdage hva som utgjør totalprisen. Forbrukerrådet frykter at omfanget er større enn det de har klart å avdekke nå.
I artikkelen står det at Energi Norge holder på å utvikle en frivillig sertifiseringsordning for strømleverandører kalt Trygg strømhandel.
Myndighetene skal ivareta forbrukerens interesser, og en slik sertifiseringsordning dersom den er tjenlig burde bli obligatorisk.