Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:647 (2020-2021)
Innlevert: 03.12.2020
Sendt: 04.12.2020
Besvart: 18.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Vil regjeringen framskynde tiltak og dertil finansiering som både på kort og lang sikt reduserer støybelastningen for befolkningen langs strekningen Sinsen- Grorud, og særlig de 2 500 menneskene som bor langs Sletteløkka?

Begrunnelse

Langs Trondheimsveien fra Sinsen til Grorud bor det tusenvis av mennesker i svært støyutsatte boligområder. Verst er det for folka langs Sletteløkka, der støynivået er uakseptabelt. På kort sikt må Statens Veivesen få i oppgave å bidra til akutt støyreduksjon gjennom støyskjerming, utskifting av vinduer og redusert fartsgrense. Det vil gi umiddelbar effekt. På lengre sikt må veien nedgraderes til ett felt hver vei, med kollektivfelt. Dette må ses i sammenheng med politiske mål om å redusere biltrafikken i Oslo. Befolkningen langs Trondheimsveien har ventet lenge nok.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Rv. 4, Trondheimsveien i Oslo, inngår i strekningen 4 Sinsen – Mjøsbrua der tiltak er under vurdering i forbindelse med stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2022-2033. Statens vegvesen har opplyst at de tidligere har vurdert tiltak i Oslo som anbefaler at gjennomgangstrafikken ledes ned på rv. 163 Østre Aker vei, gjennom en såkalt Fossumdiagonal. Det har så langt ikke vært politisk flertall i Oslo for å gå videre med dette forslaget.
Statens vegvesen opplyser videre at de er kjent med at det er høy støybelastning for den eldre bebyggelsen som ligger tett på Trondheimsveien. Støyskjermer vil ha begrenset effekt på boliger som ligger høyere enn veien. Der er det derfor innendørs støyskjerming som er mest aktuelt.
Statens vegvesen vil gjennomføre beregninger og eventuell befaring på de mest eksponerte boligene etter hvert som det blir midler tilgjengelig. Dersom det viser seg at innendørs støynivå er over de grenseverdier som er satt, vil Statens vegvesen tilby støytiltak for å senke støynivået i henhold til kravene i forurensningsforskriften for de aktuelle boligene. På lang sikt vil en mulig ombygging av Trondheimsveien med reduksjon av trafikken kunne bli vurdert som del av tiltak på hele rv. 4-strekningen. Dette vil bli fulgt opp gjennom NTP-prosessen der nullvekstmålet er en viktig premiss for å begrense trafikkveksten i byområdet.