Skriftlig spørsmål fra Kari Henriksen (A) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:675 (2020-2021)
Innlevert: 08.12.2020
Sendt: 09.12.2020
Besvart: 16.12.2020 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Kari Henriksen (A)

Spørsmål

Kari Henriksen (A): Forbrukerklageutvalget opererer med en ventetid for saksbehandling på 16 måneder og kun 1 av 4 får hjelp med bruktbilkjøp.
Hva vil ministeren gjøre for at vanlige folk skal få den hjelp de har krav på, og hvordan har ministeren fulgt opp bekymringene som kom frem i årsrapporten i 2019 fra utvalget?

Begrunnelse

Bladet Motor har i desember to artikler om de problemene dette medfører for vanlige folk som må betale utgifter mens de venter på å få avklart en tvistesak.
Ifølge siste årsrapport fra Forbrukerklageutvalget, behandlet utvalget rundt 2000 konflikter årlig i årene før arbeidet med omorganiseringen startet.
I år har utvalget kun behandlet 441 saker de 10 første månedene. Er tempoet like lavt de to siste månedene av året, vil det i år bli saksbehandlet kun drøyt 500 saker.
Utvalgsleder Trygve Bergsåker og den forrige direktøren, Aslaug Skrede Gauslaa i sekretariatet har varslet om problemer som omorganiseringen og flyttingen vil føre til. 10 av 12 ansatte har sluttet.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Først vil jeg presisere at alle forbrukere får hjelp dersom de har en klage som faller inn under Forbrukerklageutvalget virkeområdet. Dette betyr at alle forbrukere som har en klagesak etter kjøp av bruktbil vil få hjelp. Først tilbys mekling i saken av Forbrukerrådet. Meklingstilbudet flyttes fra nyttår over til Forbrukertilsynet. Dersom partene i saken ikke blir enig gjennom mekling, kan saken klages inn for Forbrukerklageutvalget.
Samtidig er det, som representanten påpeker, lang saksbehandlingstid i Forbrukerklageutvalget. Jeg har stor forståelse for at det kan være utfordrende for mange forbrukere å vente på en avgjørelse. Som bladet Motor rapporterer om, gjelder dette blant annet forbrukere som har kjøpt bruktbil med feil og mangler. Mange er avhengige av en velfungerende bil, og uenigheten mellom partene kan gjelde store beløp.
Bakgrunnen for den lange saksbehandlingstiden er en nødvendig omorganisering av forbrukerapparatet. Forbrukerapparatet er i dag oppstykket og forvaltningsoppgavene er spredd over tre ulike virksomheter. For å sikre bedre samordning og mindre dobbeltarbeid, ble det derfor besluttet å samle behandlingen av forbrukerklager i Forbrukertilsynet. Ved at oppgavene samles i Forbrukertilsynet, sikrer man samtidig at Forbrukerrådet får en mer rendyrket rolle som forbrukernes interesseorganisasjon. Omorganiseringen innebærer også flytting av statlige arbeidsplasser ut av Oslo, noe som fremmer regjeringens målsetting om å legge til rette for vekst og utvikling i hele landet. Det nye Forbrukertilsynet vil ha hovedkontor i Porsgrunn, og det blir nå bygget opp et stort forbrukerjuridisk fagmiljø i byen. I tillegg vil tilsynet ha enheter i Stavanger, Tromsø og Longyearbyen. Det vises for øvrig til Stortingsmelding 25 (2018–2019) - Framtidas forbrukar – grøn, smart og digital, der det er nærmere redegjort for bakgrunnen for og formålet med omorganiseringen.
Slike omorganiseringer, særlig der arbeidsplasser også flyttes geografisk, fører ofte til en midlertidig reduksjon i saksbehandlingskapasiteten. Flyttingen av sekretariatet for Forbrukerklageutvalget ut av Oslo har ført til at erfarne saksbehandlere har sluttet. Sekretariatet har også måttet prioritere oppgaver knyttet til omorganiseringen i omstillingsfasen.
Regjeringen har vært kjent med utviklingen i saksbehandlingstiden og har gjennomført flere tiltak for å møte denne utfordringen. For å lette omstillingsprosessen og øke saksbehandlingskapasiteten, ble budsjettet til Forbrukerklageutvalgets sekretariat i 2020 styrket med 1 million kroner. Det vises til Prop. 117 S (2019-2020) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i Statsbudsjettet 2020. I tildelingsbrevet for Forbrukerrådet for 2020 ble rådet, i samarbeid med sekretariatet og Forbrukertilsynet, gitt i oppdrag å utarbeide en oversikt over restansesituasjonen, prognoser for samlet produksjon og forslag til tiltak for å korte ned saksbehandlingstiden. Jeg har nettopp mottatt denne oversikten. Den viser at det vil være utfordringer med lang behandlingstid også etter at Forbrukertilsynet overtar denne oppgaven fra januar 2021. Det foreslås ulike tiltak for å få ned saksbehandlingstiden. Jeg vil nå vurdere disse innspillene. Å redusere saksbehandlingstiden vil uansett være en viktig oppgave for Forbrukertilsynet i 2021.
Til slutt vil jeg si at vi generelt sett har et meget godt klagebehandlingstilbud for forbrukersaker. Det består ikke bare av det offentlige tilbudet, men også en rekke ulike bransjefinansierte nemnder. Tilbudet er hovedsakelig gratis og som forbruker kan man være trygg på at treffes gode avgjørelser av svært kompetente nemnds- og utvalgsmedlemmer. Når omorganiseringen av forbrukersektoren er ferdigstilt 1. januar 2021, vil grunnlaget være lagt for et fremtidsrettet og enda bedre forbrukerklagesystem.