Lars Haltbrekken (SV): Flere aktører, deriblant Oslo kommune, stiller ambisiøse og tydelige klimakrav i sine innkjøp av bygge- og anleggstjenester.
Hvordan sikrer regjeringen at det i alle statlige innkjøp av bygg- og anleggsarbeid blir stilt tilstrekkelig ambisiøse klimakrav på tvers av ulike sektorer til at man oppfyller Granavolden-erklæringens punkt om at det offentlige har et særlig ansvar for å gå foran for å sikre at bygge- og anleggsplasser er fossilfrie innen 2025?
Begrunnelse
Langsiktige klimakrav bidrar både til direkte utslippskutt og at bygge- og anleggsbransjen får forutsigbarhet til å omstille seg.
I Granavolden-erklæringen står det at regjeringen:
«I samarbeid med bransjen, legge til rette for at bygge- og anleggsplasser skal være fossilfrie innen 2025. Det offentlige har et spesielt ansvar for at byggeplasser i offentlig regi går foran.»
Utfra formuleringene i punktet må man forvente at staten og andre offentlige aktører krever minst fossilfritt i alle bygge- og anleggsprosjekter i god tid før 2025. Det er imidlertid vanskelig å finne informasjon om hvordan regjerningen har fulgt opp punktet fra Granavolden-erklæringen og nedfelt det i bindende i alle relevante styringsdokumenter for å sikre at staten stiller tilstrekkelig ambisiøse klimakrav i alle kjøp av bygge- og anleggstjenester.