Torstein Tvedt Solberg (A): Den nye eksamensformene i matematikk har møtt sterk og alvorlig kritikk fra organisasjoner, lærere og fagmiljøene.
Vil statsråden ta kritikken på alvor og ta grep for å sikre en bedre og mer gjennomarbeidet eksamensform, og at det gjennomføres grundige utredninger og kontrollerte forsøk slik at en ny eksamensform ikke fremstår som et rent eksperiment?
Begrunnelse
Dekanene ved de matematiske fakultetene ved UiO, NTNU og UiB er kritiske og skriver i Aftenposten (03.01.21) at «De nye eksamensformene i matematikk kan føre til at fremtidens studenter ikke har tilstrekkelige matematikkferdigheter til å følge undervisning på dagens nivå.» Deres råd er ikke å gjennomføre dette eksperimentet i det hele tatt, og at hvis man likevel insisterer, bør man først gjøre det med en liten elevgruppe og ikke et helt ungdomskull.
Videre viser jeg til at Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag og Tekna er bekymret for at Utdanningsdirektoratet, til tross for flere sterke og unisone advarsler fra både organisasjoner, lærere og fagmiljøene som utdanner lærerne, har besluttet en ny eksamensform i matematikk. Fagforbundene frykter at dette vil medføre dårligere læring, svakere grunnleggende matematikkforståelse og regneferdigheter blant elevene, samt at de elevene som sliter mest i matematikkfaget fra før skal få det enda vanskeligere. Med sike alvorlige bekymringer kan jeg vanskelig se at statsråden bare kan stå å se på at dette utfolder seg.