Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1224 (2020-2021)
Innlevert: 07.02.2021
Sendt: 08.02.2021
Besvart: 15.02.2021 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Vil statsråden bidra til at offentlige anbud innenfor bygg og anlegg i større grad tar hensyn til innovative løsninger som bidrar til å kunne redusere CO2-utslipp og har mindre påvirkning på terrenget og miljøet hvor bygget/anlegget skal ligge?

Begrunnelse

I Produktivitetskommisjonens første rapport, NOU 2015:1 Produktivitet – grunnlag for vekst og velferd heter det:

«Bygge- og anleggsnæringen spiller en viktig rolle i norsk økonomi og har hatt økende betydning for produksjon og investeringer de senere årene. Boliginvesteringene utgjorde 44 pst. av de private fastlandsinvesteringene i 2013. Bygge- og anleggsnæringen, som leverer det meste av boliginvesteringene, sto for 12 pst. av bruttoproduktet i markedsrettet virksomhet i Fastlands-Norge. Lønnsomheten i næringen har generelt sett vært god. Samtidig er det indikasjoner på at innovasjonsgraden er lavere enn i andre næringer, og den målte produktivitetsveksten har vært lav siden midt på 1990-tallet.»

Noe av forklaringen på dette kan være at de som etterspør varer og tjenester i markedet, ikke er klar over alternative løsninger som konkurrerer med de mer tradisjonelle og veletablerte.
Jeg har blitt kontaktet av en forhandler av skruefundament i Akershus som har orientert meg om at offentlige anbud i liten grad tar høyde for alternative måter å etablere fundamenter på, slik at det alternativet han selger i liten grad får være med i konkurranser – for eksempel når støyskjerming skal etableres langs veiene. De tradisjonelle løsningene med betongfundament er så innarbeidet at de i anbudsprosessene framstår som et gitt utgangspunkt. Med en sterkt redusert terrengpåvirkning og betydelig mindre anleggsarbeid vil løsningen være av stor interesse eksempelvis i jordskredutsatte områder i flatbygdene på Østlandet og i Trøndelag. I tillegg kommer klima- og miljøgevinster og potensielle kostnadsbesparelser for tiltakshaver.
Det er selvfølgelig ikke slik at skruefundamenter egner seg i alle sammenhenger og tilbydere av denne løsningen har selvsagt en egeninteresse i å fremheve denne. Men det gir likevel grunn til bekymring hvis tilbydere av denne typen løsninger skal være diskvalifisert fra å konkurrere om offentlige anbud, siden vi vet at det offentliges innkjøpsmakt er stor.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Jeg tar i mitt svar utgangspunkt i arbeidet med innovative anskaffelser og reduksjon i CO2-utslipp i statlige byggeprosjekter under mitt ansvarsområde.
Statsbygg er gitt i oppdrag å fremme innovative løsninger innenfor byggsektoren. I tildelingsbrevet til Statsbygg er ett av delmålene at utviklingen av statlige byggeprosjekter skal gi løsninger som er bærekraftige og kostnadseffektive. Statsbygg stiller i sine anbud konkrete krav om prosentvis reduksjon i klimafotavtrykk i byggeprosjekter, sammenlignet med ordinært utslippsnivå, både for nybygg og totalrehabiliteringer.
Statsbyggs krav til redusert klimafotavtrykk gir tilbyderne insentiver til å ta i bruk innovative løsninger som reduserer CO2-utslipp i byggeprosjektene. Kontraktspartene kan fritt velge løsninger, så lenge løsningene er i tråd med det overordnede klimakravet for hele bygget. Prosjektet må føre et klimagassregnskap som viser klimafotavtrykket til bygget, og som synliggjør effektene av valgene som gjøres. Dersom enkelte elementer i prosjektet gir høyere klimagassutslipp enn kontrakten gir rom for, må andre elementer gi lavere utslipp, f.eks. bruk av lavkarbonbetong, slik at de samlede utslippene blir lave nok.
Jeg er opptatt av at statlige oppdragsgivere stadig stiller mer ambisiøse klimakrav og krav om innovative løsninger i offentlige anbud innenfor bygg og anlegg. Oppdragsgiverne må fange opp forbedringer og nye produkter, og vurdere om man i tillegg til å stille krav til klimafotavtrykket til hele bygningen, også skal stille krav til spesifikke byggevareprodukter. En kombinasjon av disse virkemidlene vil kunne gi enda større trykk på innovasjonstakten, samtidig som vi beholder frihet for prosjektene til å fange opp de innovative løsningene.
Reduksjon i klimagassutslippene omfatter også andre faser av bygg- og anlegg enn byggefasen. Det er spesielt viktig for næringen å ta vare på eksisterende anlegg og bygninger ved å finne ny bruk, og gjenbruke eksisterende bygninger, i stedet for å bygge nytt. Ved endringer av eksisterende bygningsmasse, er demontering med sikte på å ta vare på byggevarene slik de er, og bruke materialene på nytt, et viktig område for innovasjon. Ombruk reduserer behovet for nyproduserte byggevarer og reduserer klimagassutslippene i byggevareindustrien.
Klimagassutslippene fra selve byggeplassen er også et viktig område for krav i kontraktene. Statsbygg har flere prosjekter hvor selve byggeplassdriften er fossilfri. Flere arbeidsoperasjoner kan og bør utføres med elektrisk utstyr. Jevn etterspørsel etter utslippsfrie anleggsmaskiner og utstyr er viktig for å bidra til innovasjon i bransjen. Offentlige byggherrer må derfor gå foran i å kreve fossilfrie og utslippsfrie teknologier på byggeplassene.