Skriftlig spørsmål fra Morten Wold (FrP) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1272 (2020-2021)
Innlevert: 11.02.2021
Sendt: 11.02.2021
Besvart: 18.02.2021 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Morten Wold (FrP)

Spørsmål

Morten Wold (FrP): Kan statsråden redegjøre for de operative og økonomiske konsekvensene av forsinkelsene i ubåtanskaffelsen innebefattet muligheten for garanterte konkrete og forpliktende industriavtaler tilsvarende kontraktsverdien før en kontraktsinngåelse slik Stortinget har forutsatt?

Begrunnelse

2. februar 2017 besluttet regjeringen at Norge skal gå sammen med Tyskland i et strategisk samarbeid om anskaffelse av nye ubåter. Stortinget godkjente ubåtanskaffelsen den 15. juni samme år med en kostnadsramme på 41370 millioner kroner. Planen var å få første ubåt levert fra midten av 2020-tallet og frem mot 2030. I den nye langtidsplanen, Prop. 14 S (2020-2021), skriver regjeringen at det først planlegges å innføre fire nye ubåter fra slutten av 2020-tallet.
Forsinkelsen medfører at dagens Ula-klasse undervannsbåter må holdes operative ut over opprinnelig levetid frem til nye ubåter kan være på plass. Slik vi forstår vil dette kreve oppdateringer av Ula-klassen utover det opprinnelig planlagte.
Utenriks- og forsvarskomiteen forutsatte i Innst. 381 S (2018-2019) at bindende avtaler mellom norske leverandører og Tyskland og/eller bindende avtaler mellom Forsvarsmateriell og ThyssenKrupp Marine Systems om industrisamarbeid skulle utarbeides og inngås parallelt med ubåtkontrakten.
I 1983 inngikk Norge og Tyskland en tilsvarende samarbeidsavtale om ubåtanskaffelse. Denne ble kraftig forsinket og vesentlig dyrere enn opprinnelig budsjettert. Teknisk Ukeblad kunne 7. oktober 2019 dessuten opplyse at det ikke forelå noen forpliktende industrisamarbeidsavtaler da man inngikk kontrakt om kjøp.
Ifølge Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening var resultatet at verken forventede økonomiske gevinster eller andre positive effekter av samarbeidet, ble realisert som forutsatt.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Når det gjelder de operative og økonomiske konsekvensene av forsinkelsene i ubåtanskaffelsen, viser utredninger som er gjennomført at det er mulig å seile Ula-klassen lengre for å sikre operativt tilgjengelige ubåter i henhold til operativ ambisjon i perioden frem til de nye ubåtene er innfaset.
Tiltakene innebærer at dagens struktur med seks ubåter av Ula-klassen videreføres frem til 2026-2027 med en påfølgende gradvis utfasing til 2035. Dette krever at det iverksettes tiltak for økt vedlikehold og at det gjennomføres nødvendige investeringer i Ula-klassen, som beskrevet i ny langtidsplan, Prop. 14 S (2020-2021). Disse tiltakene er i ferd med å bli implementert og det er opprettet et nytt prosjekt i den hensikt å ivareta dette. Dette prosjektet vil etter planen forelegges Stortinget ila 2022. Forsinkelsen i leveranse av nye ubåter vil medføre et økonomisk merbehov som følge av økt vedlikehold, personellrelaterte kostnader og investeringer knyttet til Ula-klassen på kort sikt. En senere innfasing av nye ubåter gir imidlertid også en utsettelse av innfasingskostnadene, slik at nettokostnadene sett i levetiden til ubåtene viser et mer balansert bilde.
Det har fra norsk side hele tiden vært en forutsetning at det, som forutsatt i anskaffelsesregelverket og i utenriks- og forsvarskomiteens Innst. 381 S (2018-2019), skal foreligge en forpliktende industrisamarbeidsavtale samtidig med kontraktsinngåelse. Forhandlingene med leverandøren om en slik industrisamarbeidsavtale er nylig sluttført, slik at en forpliktende avtale kan signeres i forbindelse med kontraktsinngåelse for ubåter. Det har samtidig vært løpende kontakt med tyske myndigheter med sikte på et omfattende samarbeid på myndighetsplan som vil gi norsk forsvarsindustri økte leveranser til landet.