Øystein Langholm Hansen (A): Ser statsråden en mulighet for å la NAV innvilge stønad til permitterte og/eller oppsagte piloter å dekke utgiftene til å avlegge prøver for å beholde sertifikatene sine, dersom de er rammet av pandemien?
Begrunnelse
Å opprettholde flysertifikat og medisinske sertifikat er av vesentlig betydning for at arbeidsledige piloter skal kunne opprettholde sin kompetanse. Det er nå ca. 750 piloter som er helt ledige, og som nå selv må dekke kostnader til å opprettholde kostnader til flysertifikat og medisinske sertifikat. Dette er en kostnad som arbeidsgiver normalt betaler. Avhengig av flytype, er kostnaden på mellom 10.000 NOK og 20.000 NOK. I tillegg kommer leie av flysimulator.
I Danmark har man vedtatt en økonomisk støtteordning øremerket danske piloter, som har blitt arbeidsledige som følge av pandemien. Ordningen går ut på at man som arbeidsledig pilot kan søke om opptil 15 000 DKK i støtte til fornyelse av flysertifikater og medisinsk sertifikat, så lenge man oppfyller visse kriterier. Ordningen er vedtatt i det danske Folketinget, som en del av økonomiske hjelpepakker i den danske Finanslovgivningen for 2021. I Finland har man også innført en liknende ordning i Arbets- og näringsministeriet, gjennom den statlige finske Arbeids og Velferdsetaten. Her vil finske piloter som er helt arbeidsledige gjennom oppsigelse eller konkurs, få dekket utgiftene til sertifikatfornyelse, mens piloter som er delvis permitterte vil kunne søke om et tilskudd til det samme formålet.
De fleste som har mistet jobben er unge piloter, med stort utdanningslån, og som med stort inntektstap som følge av arbeidsledigheten får en ekstra økonomisk byrde ved å måtte betale for sertifikater selv. Det kan også føre til at mange piloter som i dag er arbeidsledige ikke kan komme seg like raskt tilbake i arbeid etter Covid-19 dersom de ikke har hatt anledning til å opprettholde sin spesialistkompetanse. Det er ingen tjent med – hverken den enkelte pilot, luftfarten eller samfunnet.