Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1334 (2020-2021)
Innlevert: 17.02.2021
Sendt: 18.02.2021
Besvart: 25.02.2021 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Ser statsråden en mulighet for å la NAV innvilge stønad til permitterte og/eller oppsagte piloter å dekke utgiftene til å avlegge prøver for å beholde sertifikatene sine, dersom de er rammet av pandemien?

Begrunnelse

Å opprettholde flysertifikat og medisinske sertifikat er av vesentlig betydning for at arbeidsledige piloter skal kunne opprettholde sin kompetanse. Det er nå ca. 750 piloter som er helt ledige, og som nå selv må dekke kostnader til å opprettholde kostnader til flysertifikat og medisinske sertifikat. Dette er en kostnad som arbeidsgiver normalt betaler. Avhengig av flytype, er kostnaden på mellom 10.000 NOK og 20.000 NOK. I tillegg kommer leie av flysimulator.
I Danmark har man vedtatt en økonomisk støtteordning øremerket danske piloter, som har blitt arbeidsledige som følge av pandemien. Ordningen går ut på at man som arbeidsledig pilot kan søke om opptil 15 000 DKK i støtte til fornyelse av flysertifikater og medisinsk sertifikat, så lenge man oppfyller visse kriterier. Ordningen er vedtatt i det danske Folketinget, som en del av økonomiske hjelpepakker i den danske Finanslovgivningen for 2021. I Finland har man også innført en liknende ordning i Arbets- og näringsministeriet, gjennom den statlige finske Arbeids og Velferdsetaten. Her vil finske piloter som er helt arbeidsledige gjennom oppsigelse eller konkurs, få dekket utgiftene til sertifikatfornyelse, mens piloter som er delvis permitterte vil kunne søke om et tilskudd til det samme formålet.
De fleste som har mistet jobben er unge piloter, med stort utdanningslån, og som med stort inntektstap som følge av arbeidsledigheten får en ekstra økonomisk byrde ved å måtte betale for sertifikater selv. Det kan også føre til at mange piloter som i dag er arbeidsledige ikke kan komme seg like raskt tilbake i arbeid etter Covid-19 dersom de ikke har hatt anledning til å opprettholde sin spesialistkompetanse. Det er ingen tjent med – hverken den enkelte pilot, luftfarten eller samfunnet.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Departementet har kontaktet Arbeids- og velferdsdirektoratet i sakens anledning. På bakgrunn av dette har direktoratet rettet en henvendelse til fylkeskontorene om representantens problemstilling, men de har ikke fått tilbakemeldinger som tyder på at det har vært pågang med spørsmål om støtte til fornyelse av flysertifikater. Unntaket er at NAV Trøndelag mottok en henvendelse fra Norsk Flygerforbund 29. januar, hvor det redegjøres for de arbeidsledige pilotenes situasjon, og det etterspørres dialog med NAV.
Tildelingen av alle typer arbeidsmarkedstiltak skal skje etter en individuell vurdering av den enkelte arbeidssøkers behov innenfor gitte rammer og prioriteringer. Det er et vilkår for deltakelse i tiltak at deltakelsen bør være nødvendig og hensiktsmessig for at deltakeren skal skaffe seg arbeid, jf. forskrift om arbeidsmarkedstiltak § 1-3.
I den grad det er aktuelt å bruke Arbeids- og velferdsetatens virkemidler til dekning av utgifter til sertifikater o.l. er det mest nærliggende å vurdere å benytte opplæringstiltaket arbeidsmarkedsopplæring (AMO), jf. forskrift om arbeidsmarkedstiltak § 7-2 a). Formålet med AMO er å kvalifisere arbeidssøkere til ledige jobber. AMO skal være kortvarige kurs basert på behov i arbeidsmarkedet, som gir formell kompetanse i form av offentlige prøvebevis, sertifikater o.l. Målgruppen for AMO er personer over 19 år med behov for kvalifisering, som på grunn av mangelfulle formelle kvalifikasjoner eller svake grunnleggende ferdigheter har vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet.
Det er det enkelte NAV-fylket som vurderer hvordan tiltaksmidlene skal benyttes i eget fylke, innenfor rammer satt av Arbeids- og velferdsdirektoratet. Iverksetting av tiltak, herunder arbeidsmarkedsopplæring, skal være basert på behovene i arbeidsmarkedet.
Arbeids- og velferdsdirektoratets vurdering er at hvis arbeidsmarkedet for piloter hadde vært godt, hadde det ikke nødvendigvis vært noe i veien for å innvilge en arbeidsledig pilot de nødvendige kurs og prøver for å fornye flysertifikatet som arbeidsmarkedsopplæring (AMO), etter en individuell vurdering av den arbeidslediges behov. Når det er høy arbeidsledighet i en bransje, vil NAV vanligvis oppfordre arbeidssøkere innen bransjen til å orientere seg i nye retninger og undersøke muligheter i andre bransjer.
Arbeidsmarkedet er imidlertid som helhet i en svært spesiell situasjon nå, med rekordhøy ledighet i mange bransjer. Direktoratet forventer at flytrafikken vil ta seg betydelig opp etter pandemien, og etterspørselen etter piloter vil igjen øke. Følgelig kan den raskeste veien tilbake til arbeid for en arbeidsledig pilot faktisk være å opprettholde sine kvalifikasjoner som pilot.
Jeg slutter meg til Arbeids- og velferdsdirektoratets vurderinger og legger til grunn at behovet for å gi støtte til kurs og fornying av sertifikater vurderes i hvert enkelt tilfelle.