Skriftlig spørsmål fra Jette F. Christensen (A) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1397 (2020-2021)
Innlevert: 22.02.2021
Sendt: 23.02.2021
Besvart: 01.03.2021 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Jette F. Christensen (A)

Spørsmål

Jette F. Christensen (A): Hvordan ser ministeren på det planlagte salget av Bergen Engines til russisk-eide TMH International i lys av sikkerhetssituasjonen og ivaretakelse av norske interesser?

Begrunnelse

Bergen Engines leverer blant annet til Sjøforsvaret, ett eksempel er KV Svalbard. Selskapet er planlagt solgt i løpet av året til TMH International, som er eid av Russlands største jernbaneselskap.
I tillegg til virksomheten på Hordvikneset, får TMH International kontroll over serviceorganisasjonen som utfører vedlikehold på fartøy som opererer med hensikt til å overholde norsk suverenitet.
Jeg viser til uttalelser fra NSM gitt til Bergens Tidende i forbindelse med beskrivelse av saken i dag, 22. januar:

«Generelt kan vi si at investeringer og oppkjøp vil kunne representere en betydelig nasjonal risiko».

Dette gjelder uavhengig av om virksomheten er underlagt sikkerhetsloven eller ikke.
I siste trusselvurdering er det gjentatt at oppkjøp og investeringer kan gi fremmede makter informasjon og innflytelse som ikke tjener norske interesser.
Spørsmålet til ministeren her ønsker å få klarhet i hvilke sikkerhetsmessige vurderinger som blir foretatt ved slike transaksjoner, som norske myndigheter er orientert om i følge saken i Bergens Tidende. Målet med spørsmålet er å belyse hvorvidt det finnes en strategisk plan for å hindre at kompetanse om norske fartøy og produksjon og vedlikehold av disse kommer i fremmede makters hender. Det er ikke åpenbart nå.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 23. februar 2021 med spørsmål fra stortings-representant Jette F. Christensen: «Hvordan ser ministeren på det planlagte salget av Bergen Engines til russisk-eide TMH International i lys av sikkerhetssituasjonen og ivaretakelse av norske interesser?».
Den sikkerhetspolitiske situasjonen gjør at vi må følge ekstra godt med på utenlandske investeringer i strategiske sektorer. Vi ønsker å ha en åpen økonomi som gjør det attraktivt for utenlandske aktører å investere i Norge. Samtidig er vi bevisst på at utenlandske investeringer vil kunne være en trussel mot våre nasjonale sikkerhetsinteresser.
For virksomheter som er underlagt sikkerhetsloven har regjeringen allerede innført regulering for å ha kontroll med eierskap, slik at det er mulig å forhindre uønskede utenlandske investeringer av betydning for nasjonal sikkerhet.
Bergen Engines AS er ikke underlagt sikkerhetsloven etter lovens § 1-3 og således kommer ikke lovens § 10-1 om eierskapskontroll til anvendelse i denne saken. Bergen Engines AS er underleverandør til selskapet VARD der Forsvarsmateriell (FMA) gjennomfører en sikkerhetsgradert anskaffelse i forbindelse med byggingen av nye kystvaktfartøy. Vedlikehold av norske kystvaktfartøy håndteres gjennom Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO). Både FLO og FMA gjør vurderinger av hvordan salget vil påvirke vedlikehold, kontrakter og fremtidige leveranser der Bergen Engines AS nå er underleverandør. Jeg ønsker ikke å forskuttere utfallet av disse vurderingene.