Kjersti Toppe (Sp): Kan statsråden legge frem dokumentasjon som viser at Folkehelseinstituttets og SERAFs innsigelser mot rusreformutvalgets modell er feil?
Begrunnelse
Det er ingen uenighet i norsk politikk om at rusavhengige ikke skal straffes, men motta helsehjelp. Derimot er det langt mer omstridt når regjeringen foreslår å fjerne nærmest alle forpliktende sanksjoner for rekreasjonsbrukere av narkotika, samt frata politi og kommuner dagens muligheter til å hjelpe ungdom med begynnende rusproblemer gjennom forpliktende rusprogrammer.
Statsråden fremstiller det i flere sammenhenger som om det er tydelig bevist at avkriminalisering ikke fører til økt narkotikabruk. Da rusreformen ble lagt frem, hevdet han blant annet at bevisbyrden nå ligger på dem som er imot reformen.
Statsrådens fremstilling er basert på Rusreformutvalgets rapport (NOU 2017:26), som blant annet skriver følgende: «Forskningen gir ikke empirisk belegg for å anta at avkriminalisering av narkotikabruk, eller tilhørende befatning med narkotika til egen bruk nødvendigvis forårsaker nevneverdige endringer i prevalensen av bruk i befolkningen» (spørsmålsstillers understrekning).
På tross av at utvalget selv uttaler seg langt mer moderat enn rusreformens tilhengere i mediene, påpeker Folkehelseinstituttet at det er grunn til å tvile på antagelsen. FHI skriver at den er svakt vitenskapelig begrunnet, og at det ikke kan utelukkes at reformen vil føre til økt rus
Det nasjonale forskningssenteret SERAF ved Universitetet i Oslo påpeker at forbud på generelt grunnlag har en dokumentert allmennforebyggende effekt, forutsatt at det foreligger en reell risiko for sanksjoner ved å bryte forbudet. Senteret påpeker at «den forebyggende faktoren som i dag ligger i et forbud med risiko for sanksjon, fjernes, mens det ikke er noen konkret og kunnskapsbasert erstatning av det forebyggende virkemiddelet man legger opp til å fjerne».
I folkehelsepolitikken er føre-var-prinsippet sentralt. Det innebærer at man skal unngå store omveltinger, til fordel for trinnvise og mindre drastiske tiltak, særlig dersom kunnskapsgrunnlaget er usikkert eller omstridt. Når sentrale kunnskapsmiljøer påpeker store svakheter i antagelsen som rusreformen bygger på, er det altså statsråden som har bevisbyrden, og må dokumentere hvorfor han mener disse kunnskapsmiljøene tar feil.