Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1808 (2020-2021)
Innlevert: 26.03.2021
Sendt: 06.04.2021
Besvart: 15.04.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Vil helseministeren sikre at ei utlysning av nye kontraktar for tverrfagleg spesialisert rusbehandling i opptaksområdet til Helse Midt-Norge RHF blir reservert for ideelle aktørar?

Begrunnelse

I statsbudsjettet er det dei to siste åra slått fast at ideelle aktørar sin del av spesialisthelsetenesta skal doblast. Dette er òg presisert i oppdragsbreva til dei regionale helseføretaka (RHF).
Regjeringa forskriftsfesta i februar 2020 ein heimel for å reservere tingingar av helse- og sosialtenester for ideelle aktørar. Spørsmålsstillar er ikkje kjent med at regionale eller lokale helseføretak har nytta denne heimelen ved noko høve. Velferdstenesteutvalet peika i si utgreiing på at opne anbodskonkurransar i realiteten er konkurransevridande til ulempe for dei ideelle.
RHF-ane står for styring av dei ideelle verksemdene som driv tverrfagleg spesialisert rusbehandling (TSB). Dei inngår og forvaltar mellom anna kontraktar. Helse Nord RHF har nyleg tinga og inngått nye avtalar. Dei gjennomførte ein open konkurranse, som var utforma slik at det var svært vanskeleg for nye, ideelle aktørar å delta. Helse Nord RHF argumenterte med at det ikkje var mange nok ideelle aktørar til at det var mogleg å ha ein reservert konkurranse, jamvel om det var interesse frå aktørar som er etablerte andre stader i landet.
Samhandlinga mellom regionale helseføretak, lokale helseføretak og ideelle aktørar på TSB-området har dei siste åra vore prega av at mange ideelle aktørar har opplevd at helseføretaka ikkje tek omsyn til dei særskilte omstenda deira. Regjeringa har difor presisert at helseføretaka ikkje skal byggje opp konkurrerande tilbod i eigen regi. Ein har òg streva med å løyse andre problem, som uheldige finansielle insentiv som fylgje av Magnussen-modellen. Visse ideelle aktørar har opplevd at deira tilbod ikkje er rekna med når helseføretaka vurderer om «den gyldne regel» er oppfylt, slik at den definerte veksten ikkje skjer hjå ideelle aktørar.
Det er venta at Helse Midt-Norge RHF om kort tid vil anskaffe nye TSB-avtalar. I Midt-Norge er det fleire ideelle aktørar som har godt etablerte og fagleg svært gode tilbod. Det er viktig å styrke samhandlinga mellom helseføretaka og dei aktørane som skal driva, slik at tilbodet til inbyggjarane blir best mogleg.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Det fremgår tydelig av protokoll fra foretaksmøtene i de regionale helseforetakene i januar 2020 at regjeringen er opptatt av å styrke ideelle virksomheters rolle som leverandører av helse- og omsorgstjenester. Det vises her også til omtale i Prop.1 S (2019–2020) hvor følgende fremgår:

"Ideelle aktører er et viktig supplement til det offentlige, og kan bidra til både tjenesteinnovasjon og produktinnovasjon. Samlet utgjør de ideelles andel av totale kostnader om lag 5 pst. Regjeringen har satt seg som mål å doble de ideelles andel av den samlede helse- og omsorgssektoren til 10 pst. målt i kostnader."

På bakgrunn av dette ble de regionale helseforetakene bedt om, innenfor rammene av regelverket for offentlige anskaffelser, å øke ideelles andel av spesialisthelsetjenester over tid, og gjøre rede for utviklingen årlig.
I forskrift om offentlige anskaffelser fremgår det at oppdragsgivere kan reservere retten til å delta i konkurranser om helse- og sosialtjenester til ideelle organisasjoner, dersom reservasjonen bidrar til å oppnå sosiale mål, fellesskapets beste og budsjettmessig effektivitet. Forskriftsbestemmelsen er begrunnet i et ønske om å bevare ideelle organisasjoners kvaliteter og karakter. Det er imidlertid de aktuelle oppdragsgivere som må vurdere om reservasjonsadgangen kan og bør benyttes der de konkrete vilkårene er oppfylt, i den enkelte anskaffelse.
Som representanten Toppe viser til, vil Helse Midt-Norge RHF gjennomføre en anskaffelse av tverrfaglig spesialisert rusbehandling i 2021. Som et ledd i planleggingen av anskaffelsen, har Helse Midt-Norge RHF allerede gjennomført en vurdering av om reservasjonsadgang kan benyttes. Konklusjonen deres peker i retning av at det kan være mulig å reservere denne anskaffelsen til ideelle leverandører. Dette forutsetter imidlertid at vilkårene i forskriftsbestemmelsen vil kunne oppfylles i den konkrete anskaffelsen. Helse Midt-Norge RHF foretar nå en nærmere vurdering av nettopp dette spørsmålet.
I henhold til forskrift om offentlige anskaffelser skal ikke opplysninger om anskaffelser gjøres kjent før den er kunngjort. Det gis derfor ikke ytterligere opplysninger nå om hvorvidt den aktuelle anskaffelsen vil reserveres for ideelle leverandører.