Skriftlig spørsmål fra Nicholas Wilkinson (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1908 (2020-2021)
Innlevert: 12.04.2021
Sendt: 13.04.2021
Besvart: 20.04.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Nicholas Wilkinson (SV)

Spørsmål

Nicholas Wilkinson (SV): Vil statsråden starte en dialog mellom Ås kommune og Bane NOR for at mer av de lokale ønskene blir med i planen for å bygge Follobanen til Ås, og andre endringene som kan skje i Ås?

Begrunnelse

Saken handler om jernbaneutbygging i Follo sør for Oslo for østre linje fra Ski mot Askim. I den forbindelse vil Bane NOR bygge et parkeringsanlegg for tog, et såkalt hensettingsanlegg.
Bane NOR vil ikke følge det politiske vedtaket gjort av politikerne i Ås kommune. Kommunen vil unngå at store arealer med dyrka mark av stor verdi på Holstad bygges ned.
Bane NOR har gått til kommunalministeren for å be om statlig plan for en større jernbaneutbygging gjennom området, som vil ødelegge marken på Holstad. Statsråden har støttet Bane NOR.
Befolkningen lokalt ser frem til at Follobanen kommer i drift. Vi i Follo har ventet lenge og det er bra at staten bruker milliarder på jernbane i dette området. Tog er både klimavennlig og effektivt.
Samtidig er det problematisk at Bane NOR ikke har valgt å samarbeide med de som bor i Ås.
Det er uheldig at en statlig aktør løper rett til regjeringen når de ikke får vilje sin i møte med lokaldemokratiet, slik vi har sett dette utspille seg i Ås. Jeg forventet mer dialog og mer samarbeid om denne saken, men det har ikke skjedd. Konsekvensen av Bane NORs handlinger vil bli en nedbygging av store landbruks- og naturarealer på Holstad.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Prosjektene Togparkering Ski og Ny avgrening Østre linje skal legge til rette for og er en forutsetning for et bedre togtilbud for de reisende på Østfoldbanen, både på Østre og Vestre linje. Togtilbudet skal bedres gjennom både kortere reisetid og flere avganger på Østre linje, flere avganger på Vestre linje og flere avganger på lokaltoglinjen mellom Oslo og Ski.
Kommunene er planmyndighet etter plan- og bygningsloven. I dette tilfellet stoppet den kommunale planprosessen opp da kommunene ikke ville fastsette planprogrammet i tråd med forslaget fra Bane NOR.
De berørte kommunene har vært tett involvert i prosjektet i mange år, og har de siste fem årene behandlet en rekke saker som vedrører prosjektet. Medvirkningen har vært omfattende, gjennom blant annet involvering av kommunene i silingsprosessen, en rekke møter med grunneiere og med planadministrasjonen i kommunene og statsforvalter. Planarbeidet har også vært forankret hos planmyndighetene i kommunene gjennom orienteringer og behandlinger i kommunestyrene. Eksempler på dette er:

• September 2015: Kommunene behandlet utredningen «Hensetting Østlandet - delrapport 3». Ingen av rapportens ti lokaliseringsforslag i Ski syd fikk kommunal støtte. Ås og Ski fremhevet behovet for vern av matjord, kulturlandskap og naturområder.
• August 2016: Ekstern kvalitetssikring (KS1) av KVU Østre linjes forbindelse mot Oslo. Konsept 1 for Østre linje ble valgt, etter forutgående høring i blant annet kommunene. Det er dette konseptet som ligger til grunn for forslagene i planprogrammet.
• Årsskiftet 2018/2019: Kommunene behandlet planinitiativet. Bane NOR fikk tilslutning til å starte reguleringsprosess uten forutgående kommunedelplanprosess. Kommunestyrene stilte krav om vern av matjord, natur- og kulturlandskap som Bane NOR har lagt spesielt stor vekt på å etterkomme.
• Juni 2019: Kommunene medvirket før utarbeiding og høring av utkast til planprogram. Ås kommune ble forelagt et notat med beskrivelse og vurdering av et omfattende antall alternativ før høring av planprogrammet. Ås foreslo ytterligere alternativer, både for hensetting og for ny avgrening, og ønsket at alle alternativer i dagen skulle utgå. Bane NOR har vurdert forslagene fra Ås i et tilleggsnotat. Ski kommune (nå Nordre Follo) ønsket ingen tilsvarende forhåndsbehandling før høringen av planprogrammet, men ba om at begge notater skulle legges ved høringsutgaven av planprogrammet. Ønsket ble etterkommet.

I tillegg har det vært omfattende og løpende kontakt med kommunenes planadministrasjoner.
Høsten 2019 la Bane NOR et forslag til planprogram for reguleringsplan ut til offentlig ettersyn og sendte det på høring til berørte kommuner og myndigheter. I planprogrammet foreslår Bane NOR å konsekvensutrede to løsninger for avgrening med tilhørende hensetting. Disse er valgt ut blant annet med hensyn til vern av matjord, natur- og kulturlandskap, men også nasjonale interesser knyttet til prosjektets nytte, kostnader og gjennomførbarhet.
Etter mindre justeringer ble forslag til planprogram sendt kommunene Nordre Follo og Ås for behandling i mars 2020. Begge kommunene avviste i mai 2020 å fastsette programmet. I de samordnede vedtakene ber kommunene om et nytt planprogram, som er innrettet slik at matjord, kulturlandskap og naturområder ikke går tapt. På bakgrunn av dette sendte Bane NOR anmodning om statlig planprosess til Samferdselsdepartementet 29. juni 2020.
Den 8. oktober 2020 anmodet jeg Kommunal- og moderniseringsdepartementet om å beslutte at det tas i bruk statlig plan for Togparkering Ski syd og ny avgreining Østre linje i medhold av plan og bygningsloven § 6-4. Dette på bakgrunn av at jeg anså det som mest hensiktsmessig at planmyndigheten i denne saken overføres til Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Anmodningen ble innvilget av Kommunal- og moderniseringsdepartementet i oktober 2020.
I den statlige behandlingen av planprogrammet har Kommunal- og moderniseringsdepartementet involvert Ås og Nordre Follo kommuner, Bane NOR og berørte departementer for innspill til planprogrammet.
Når planprogrammet er fastsatt ønsker Bane NOR å involvere kommunene, og ha en fortsatt tett dialog med deres administrasjoner i den videre planprosessen. Planprogrammet vil sette rammene for det videre planarbeidet. Bane NOR vil optimalisere jernbanetiltaket med mål om å redusere negative konsekvenser for miljø og samfunn, herunder landbruk, naturmiljø og kulturlandskap. Konsekvensutredningen (som følger av forskrift om konsekvensutredninger) vil vise avbøtende tiltak for å redusere de negative miljøkonsekvensene.