Ruth Grung (A): Avtalen om omdeling av aviser i områder hvor det ikke finnes daglig distribusjon utløper i juni 2022. For mange abonnenter i utkantstrøk er daglig avisomdeling viktig, og for avisene er inntekter fra papiravis fremdeles nødvendig. Anbudsavtalene åpner for forlengelse i inntil to år.
Vil samferdselsministeren ta initiativ til å sørge for avisdistribusjon hver dag over hele landet, også etter juni gjennom å forlenge anbudsavtalene?
Begrunnelse
Lørdag som postomdelingsdag ble fjernet i 2016, og da påla Stortinget regjeringen å sørge for at det ble lørdagsomdeling av aviser i hele landet. Det resulterte i en åpen anbudskonkurranse for å dekke ca. 15 % av husstandene. For anbudet på hverdager er bakgrunnen for ordningen at postloven ble endret fra 1. juli 2020, slik at Posten ikke lenger går fem dager per uke, men 2,5 dager.
Anbudet på hverdager ble vunnet av Posten, mens lørdag ble vunnet av Aktiv Norgesdistribusjon AS, som eies av aviskonsernene. Ordningen på lørdager har vart siden høsten 2016 og løper ut juni 2022, med mulighet for forlengelse i to år.
Anbudene er pålagt å dekke ca. 520.000 adresser. For en stor del i tynt befolkede områder av landet, der distribusjon er dyr og krevende å opprettholde. Det dreier seg om rundt 100.000 på hverdager og rundt 50 000 på lørdager. Antall lesere er omtrent 2,5 ganger flere.
For mange avisabonnentene er det sentralt at anbudene forlenges, slik at de får avisen levert daglig også etter juni neste år. Dette er viktig av to grunner. Først fordi mange abonnenter har et sterkt ønske om å motta papiravis og i liten grad lar seg konvertere til digitale brukere. Det vil derfor være et demokratisk problem om disse ikke skal kunne holde seg daglig oppdatert på lik linje med abonnenter i sentrale strøk. Dernest fordi disse abonnentene er viktige økonomisk for avisene. I gjennomsnitt kommer opp mot 70 % av inntektene til avisene fra papirutgavene. Andelen er høyest for lokalaviser. Lavere papiropplag svekker både brukerinntektene og ikke minst annonseinntektene fra papiravis. En svekket papirøkonomi vil derfor svekke muligheten til å lage god journalistikk og investering i digitalisering.