Sveinung Stensland (H): Hvordan vil det å tillate salg av drikke med alkoholinnhold opp til åtte prosent i dagligvarebutikker påvirke grunnlaget for Vinmonopolet?
Begrunnelse
Et slikt forslag vil innebære at alle alkoholholdige produkter under 8 prosent, ikke bare øl, flyttes over til salg i dagligvare. Gjennom en svekket markedsandel som følge av å miste sterkøl, lavprosentlig vin og brennevin, vil muligens Vinmonopolet ikke lenger fungerer etter folkehelseintensjonen. Det norske alkoholomsetningsmonopolet representerer et unntak fra konkurransereglene i EU/EØS, dette er helsepolitisk begrunnet. Vinmonopolets svekkede salgsutvikling/økonomi vil kunne svekke Vinmonopolet som virkemiddel i alkoholpolitikken. Dette kan blant annet føre til at Vinmonopolets tilbud til kundene blir dårligere, noe som i sin tur vil kunne gå utover oppslutningen om ordningen. Norske produsenter av alkohol vil få et dårligere grunnlag for salg og distribusjon. Vinmonopolet som er verdens beste vin- og brennevinbutikk må som følge av regelverket ta inn alle som kan og vil levere. Kjernen i Vinmonopolets regelverk er markedsadgang og likebehandling. Det er mye vanskeligere å få hylleplass i dagligvarebutikkene enn i Vinmonopolets bestillingsutvalg eller lokale sortiment. Jeg viser for øvrig til at både Bryggeri- og drikkevareforeningen samt vin og brennevinleverandørenes forening har sagt at forslaget er en dårlig idé, både alkoholpolitisk og næringspolitisk. Actis mener hele vinmonopolordningen settes i fare ved en endring i tråd med dette spørsmålet.