Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:2264 (2020-2021)
Innlevert: 23.05.2021
Sendt: 25.05.2021
Besvart: 01.06.2021 av landbruks- og matminister Olaug Vervik Bollestad

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Slik mange tolker harmen i bondeopprøret, dreier mye seg om kriteriene for inntektsfastsettelsen. I statens tilbud så forutsetter lønnsvekst for bonden en effektivisering på 2,9 prosent, samtidig som kapitalkostnader ikke regnes inn som fratrekk. Vil statsråden ta initiativ til en ny gjennomgang av hvorvidt faktiske kapitalkostnader og faktiske kostnader til jord- og kvoteleie skal regnes inn i bondens inntektsfratrekk, og at eventuell gevinst av effektivisering som bonden utfører må tilfalle bonden?

Begrunnelse

Med bakgrunn i opprørets omfang kan det synes som at engasjementet opprøret har skapt ikke forsvinner før Stortinget har tatt en fullstendig gjennomgang og kommet opp med nytt tallgrunnlag og nye løsninger som står seg over tid.
Utviklinga over tid viser at gevinsten av effektivisering ikke tilfaller bonden som tar risikoen, men Staten. I og med at en ikke forhandler om inneværende års inntjening, men neste år. Kan en si at Staten krever effektiviseringsgevinsten på forhånd? I Hvilke andre bransjer praktiseres dette?
Satt på spissen så tilbys ikke bonden mer lønn for jobben som gjøres, bare et tilbud om å jobbe flere timer, til samme timebetaling som før.
Alternativet bonden har til å jobbe flere timer for å ta ut mer i lønn, er å øke effektiviteten. Da trengs investeringer til mer effektive maskiner, roboter mm. Dette binder igjen kapital hvor bonden med dagens system må dekke inn hele kostnaden fra egen lønn og lommebok. Videre fører Effektivisering ofte til Større drift som igjen gir økte kostnader til leie av jord og kvote. Også dette Kostnader som en i totalkalkylen later som bonden ikke har.
En må jo spørre seg om en landbruksminister fra Kristelig Folkeparti er komfortabel med at hvis bonden ikke kan jobbe mer, så forsvinner to tredjedeler av lovet inntektsvekst.
Det er nok mang en bonde som spør seg sjøl om hvorfor han eller hun skal risikere egen kapital uten å få noe igjen. Når bonden investerer så låses sparepenger og arv. Bonden setter også hus og hjem som pant for investering til fremtidsretta drift.
Opprøret viser til at det er naturlig å kreve nytt tallgrunnlag på plass før jordbruksforhandlinger 2022.
I Dagens Næringsliv bekrefter Autoriteter som Klaus Mittenzwei og Øyvind Hoveid, med offentlige regnskapstall fra Nibio, at kapitalkostnader bonden må stå for er utelatt i beregningsgrunnlaget. At kostander til jord- og kvoteleie utelates, er allment kjent.

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Svar

Olaug Vervik Bollestad: Prognoser for utviklingen i jordbruket fra 2021 til 2022 på inntekts- og kostnadssiden er gitt i tabell 11 i jordbrukets krav og tabell 6.1 i statens tilbud og i Prop. 200 S (2020-2021). Det ligger ingen normerte krav til effektivitet i denne tilnærmingen. Disse prognosene genererer et behov for ramme. Derfra er det et spørsmål hvordan rammen finansieres og fordeles.
Pandemien ga økt og endret etterspørsel etter mat, delvis lavere kostnader og problemer med tilgang på utenlandsk arbeidskraft i 2020 og 2021, spesielt i grøntsektoren. På grunnlag av foreløpige tall for arbeidsforbruk fra SSBs landbruksundersøkelse i 2020 økte arbeidsforbruket i jordbruket for første gang på flere tiår. Økningen ble registrert i grøntsektoren og utgjorde over 1.000 ekstra årsverk. Det gjør at inntektsveksten for jordbruket per årsverk i 2020 og 2021 ble svakere enn den ville ha blitt med normal tilgang på arbeidskraft. I 2022 har både Budsjettnemnda og krav og tilbud lagt til grunn at markedene normaliseres, og at arbeidsforbruket per dekar i grøntsektoren er tilbake på normalt nivå. Det er ikke et effektivitetskrav, men en prognose for hva som sannsynligvis vil skje.
Tilsvarende gjelder for anslaget om at produksjonen i jordbruket blir redusert tilsvarende 240 mill. kroner fordi markedene normaliseres, grensehandelen åpner osv. I rammeoppsettet gjør det at disse tapte 240 millionene må kompenseres med budsjettstøtte eller prisøkning. Det er naturligvis ikke noe krav om at hver enkelt bonde må redusere produksjonen sin. På samme måte er det i tabellen anslått en vekst i driftskostnadene på 200 mill. kroner og vekst i kapital-kostnadene på 570 mill. kroner, som blir kompensert gjennom tilbudet, før det blir snakk om tilrettelegging for netto inntektsvekst.
Veldig mye av reduksjonen i arbeidsforbruket i 2022 på 2,9 pst., sammenlignet med det ekstraordinært høye arbeidsforbruket i 2021, kommer i grøntsektoren. Det gjør også at endringen fra 2021 til 2022 for grøntsektoren blir veldig forskjellig fra øvrige produksjoner, og det gir en utfordring i fordelingen, hvor proposisjonen prioriterer korn og planteproduksjoner til mat. Av de 28 referansebrukene er det bare 2 som berøres av den spesielle situasjonen med tilgang på arbeidskraft i 2020 og 2021. For øvrige produksjoner er Budsjettnemndas prognose en reduksjon i arbeidsforbruket på 1,1 pst., som også må ses i sammenheng med anslaget på reduksjon i produksjonen.
I samfunnet som helhet er produktivitetsvekst over tid grunnlaget for realinntektsvekst og økt velferd. Sammenhengen mellom lønnsvekst, produktivitetsvekst og konkurranseevne i privat sektor er kjernen i frontfagsmodellen for lønnsoppgjørene. Inntektsmålet innebærer en kobling mellom inntektsutviklingen i jordbruket med lønnsveksten, og bygger dermed på den samme logikken. Produktivitetsveksten i jordbruket er nå svakere enn på veldig lenge. Alt dette tar rammeoppsettet i krav og tilbud og Prop. 200 S hensyn til. Produktivitetsvekst handler ikke om å løpe fortere, men å utnytte knappe ressurser bedre. Det er resultat av bedre sorter, bedre dyremateriale, bedre fôring og dyrkingsteknikker og ny kapital som sparer arbeid. Denne kapitalen er i Totalkalkylen gitt en avkastning lik prisstigningen. Avgangen av bruk har ikke vært lavere i moderne tid enn det den har vært de siste årene.
Totalkalkylen er et sektorregnskap som skal beregne hva jordbruk kaster av seg ved bruk av jordbrukets produksjonsressurser. Jordkapitalen regnes å tilhøre sektoren, og gjeld på bortforpaktede bruk inngår i jordbrukets gjeld og rentekostnadene er trukket fra i resultatmålet, som for øvrig skal gi avkastning til arbeid og egenkapitalen. Kostnader til jord- og kvoteleie er ikke utelatt, men er regnskapsteknisk ført på en annen måte enn på enkeltbruksnivå (jf. referansebrukene). Og den beregningsmåten har stått seg godt i flere tiår.
I lys av de spørsmål som er reist, og delvis også av Jordbrukets forhandlingsutvalg, foreslår regjeringen i Prop. 200 S å sette ned et utvalg. Mandatet til utvalget skal være å drøfte og klargjøre prinsipper og metoder, samt muligheter og begrensninger, for måling av inntekter for jordbruket som sektor og for bønder som private næringsdrivende, samt grunnlag og forutsetninger for sammenligning av næringsinntekter med lønn for arbeidstakere.