Skriftlig spørsmål fra Bengt Rune Strifeldt (FrP) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2964 (2020-2021)
Innlevert: 09.09.2021
Sendt: 10.09.2021
Besvart: 20.09.2021 av klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn

Bengt Rune Strifeldt (FrP)

Spørsmål

Bengt Rune Strifeldt (FrP): Vil statsråden lytte til befolkningen og interessemiljøene og utvide det nedsatte Motorferdselsutvalget med utvalgsmedlemmer fra snøscooter- og ATV organisasjonene, og fra reiselivs- og utmarksnæringen for å sikre bedre legitimitet for utvalgets konklusjoner?

Begrunnelse

FrP har i lang tid vært opptatt av at kommunene og lokaldemokratiet skal gis økt myndighet og større selvstyre over motorisert ferdsel i utmark og redusert byråkrati.
Snøscooter er et viktig framkomstmiddel for rekreasjon og nyttekjøring spesielt i de nordlige delene av landet, distriktene og på Svalbard, og brukes også av frivillighet og redningsorganisasjoner. Snøscooter er en viktig faktor for svært mange for å bidra til rekreasjon, bolyst og trivsel, i tillegg legge bedre til rette for reiseliv, opplevelsesturisme, nyttekjøring og annen næringsutvikling i grisgrendte områder av vårt land. Erfaringer fra Sverige og kommuner i Norge som har satset på snøscooter viser også store positive ringvirkninger for kommunene som har etablert gode samarbeid med snøscooterinteressene.
Dagens Motorferdsellov og tilhørende regelverk er uten lokal forankring, stivbent og virker i praksis mot sin hensikt. Nasjonale regler kan ikke regulere hvordan utmarkskjøring skal reguleres lokalt på en effektiv måte tilpasset den enkelte kommune. Kommunene kan på en god måte overta forvaltningsansvaret for dette regelverket, og var også bestillingen fra Stortinget.
Det har skapt stor frustrasjon og opprør i lokalsamfunnene og i interessemiljøene etter at Klima- og miljøministeren satte ned et lovutvalg hvor INGEN av snøscooter- og ATV organisasjonene eller reiselivs- og utmarksnæringen er representert - De er ikke engang spurt om å delta. Utvalget har også fått en særdeles lang frist til 1. desember i 2023 på å komme med en utredning.
Det burde vært naturlig og en selvfølge at Snøscooterklubbenes Fellesråd (SKFR) som representerer 43 snøscooterforeninger i hele landet fra Agder i sør til Troms og Finnmark i nord, og representanter fra reiselivs- og utmarksbedrifter å være representert i et slikt utvalg for å gjennomgå regelverket om motorferdsel i utmark og vassdrag og foreslå endringer i dette.
Slik Statsråden legger opp prosessen så vil lokalt næringsliv og disse interesseorganisasjonene holdes på pinebenken til 2024 for å vente på et forslag fra et utvalg som ikke representerer deres interesser i det hele tatt, og flere disse har et grunnleggende negativt syn på snøscooterkjøring. Dette anses av mange å være et rent politisk bestillingsverk og sabotering av Stortingets vilje, det vil være vanskelig å sikre legitimitet for utvalgets konklusjoner, som er viktig dersom utvalgets arbeid skal tas på alvor i det videre arbeid.
FrP vil utfra svaret fra Statsråden vurdere å løfte saken inn til ny behandling på Stortinget igjen dersom Statsråden ikke vil lytte til anbefalinger om å utvide utvalget og invitere med medlemmer fra de berørte interesseorganisasjonene og berørte næringsaktører.

Sveinung Rotevatn (V)

Svar

Sveinung Rotevatn: Bakgrunnen for at regjeringa har oppnemnd eit offentleg utval er at Stortinget 25. mai 2021 fatta følgjande vedtak: "Stortinget ber regjeringen fremme forslag om revidering av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag med sikte på økt lokalt selvstyre og redusert byråkrati knyttet til praktiseringen av loven, samtidig som hensyn til natur og friluftsliv blir ivaretatt."
Det er mange som har meiningar om korleis eit nytt regelverk bør vere og korleis eit lovutval skal vere satt saman. Eg meiner det er oppnemnd eit utval som er godt egna til å svare på Stortingets bestilling. Slik eg forstår det, er Stortinget opptatt av at loven skal auke det kommunale sjølvstyret, gje redusert byråkrati, og samstundes ta omsyn til natur og friluftsliv. I tråd med Stortingets vedtak, er det prioritert å sikre bred kompetanse på kommunanes interesser, samt også representasjon frå friluftslivet, grunneigarinteresser og reindrifta som er dei interessene motorferdsel i utmarka får mest følgjer for. Utvalet har også med sin samansetning innsikt i snøscooterinteressenes behov, det har reiselivskompetanse, og kompetanse på regelverksutvikling og utmarksforvaltning. Områder i landet med mykje motorferdsel er godt representert i utvalet. I tillegg er det lagt vekt på at utvalet skal ha god juridisk kompetanse og kompetanse på forvaltning, ikkje minst når det gjeld arealforvaltning og tilhøvet mellom statleg og kommunal mynde. Det er grunnleggjande viktig for å få eit godt resultat til slutt.
Av omsyn til utvalets arbeidsprosess, er det prioritert å opprette eit mindre utval. Derfor er det mange organisasjonar som ikkje er representert i utvalet. Til dømes er heller ikkje miljøvernorganisasjonane med. Eg meiner utvalet har ei samansetting som gjer det godt eigna til å svare på Stortingets vedtak.
For å sikre at utvalet får presentert syn frå ulike organisasjonar mv. vert det etablert ei referansegruppe der relevante interesser er representert. Det vil inkludere både snøskuterklubbar og miljø- og friluftsorganisasjonar. Det følgjer også av mandatet at utvalet skal vurdere å innhente synspunkt frå relevante miljø tidleg i arbeidet.
Når det gjeld tida som utvalet har til rådigheit, er eg ikkje samd med Strifelt i at dette er ein særdeles lang frist. Mandatet viser at utvalet skal gjere ein omfattande lovgjennomgang og vurdere mange omsyn, som er delvis motstridande. Eg vil understreke at utvalet står fritt til å gjere sine vurderingar av regelverket innanfor dette mandatet.