Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2988 (2020-2021)
Innlevert: 20.09.2021
Sendt: 20.09.2021
Besvart: 29.09.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): I energiministerens svar til meg på et skr. spørsmål 07.06.2021 om flysikkerheten rundt vindkraftverk på Haramsfjellet, viser hun til et brev fra Avinor Flysikring AS til Avinor datert 20.04.2021. Brevet viser til Eurocontrols retningslinjer av 2014. Her kreves det en «detailed impact assessment» når avstand mellom radar og turbiner er mindre enn 16 km. En slik detaljert vurdering finnes ikke, og statsråd Bru henviser til luftfartsmyndighetene.
Derfor, vil statsråden ta grep for faglig holdbare sikkerhetsvurderinger i saken?

Begrunnelse

Tung ekspertise på luftfartssikkerhet, bl.a. flygeleder, radarekspert og piloter setter store spørsmålstegn ved vurderingen av Haramsøya vindkraftverk i et flysikkerhetsperspektiv for nærliggende flyplass (Vigra). Jeg har i flere spørsmål til Olje- og energiministeren forsøkt å få svar på spørsmål rundt dette, og jeg kjenner også til at lokalt miljø, gjennom Haramidèutvikling har forsøkt å få et møte med Samferdselsministeren om spørsmålet uten å lykkes.
Jeg er kjent med den brevutvekslingen som har foregått mellom advokatfirmaet Øverbø Gjørtz DA i Molde og Luftfartstilsynet i saken.
Den erfarne flygelederen Odd Inge Løtveit sier rett ut at Luftfartstilsynet kan her anmeldes for useriøs eller dårlig forvaltningsskikk. Luftfartstilsynet skriver i et svarbrev at de innrømmer å ikke ha fulgt anbefalingene fra Eurocontrol, men at dette ikke er lovfestet og dermed ikke kan anses å være saksbehandlingsfeil.
Flygelederen plukker fra hverandre svarbrevene fra Luftfartstilsynet bit for bit.
Kritikerne mener at Luftfartstilsynet ikke følger opp klare forpliktelser de har overfor Eurocontrol. I stedet benytter de seg av "nye vurderinger" fra Avinor som er helt uten innhold. Dette er useriøst og noen mener det kan ende med ulykker utenfor Gamlemsveten radar.
Derfor er det viktig at statsråden ser nøye på denne saken slik at han ikke i ettertid kan lastes for å ha tatt for lett på den.
I mer enn 10 år har Forsvarets Forskningsinstitutt sett på rotorbladenes påvirkning av radarsignal. Forskerne konkluderer med store problemer og anbefaler klare sikkerhetssoner rundt radarstasjoner, helst 30 km. Derfor har man stoppet flere vindkraftanlegg rundt Ørlandet og på Vardafjell, men rapporten er ikke brukt ang Haram vindkraftanlegg utenfor Gamlemsveten Radarstasjon, rett ved Vigra Lufthavn. For ordens skyld: Avstanden mellom radaranlegg og turbiner er i denne saken 11,3 km. SINTEF har også laget en rapport en grundig rapport der de sier at det ikke finnes et Colombi egg for avbøtende tiltak. https://webfileservice.nve.no/API/PublishedFiles/Download/201903419/2731166
https://publikasjoner.nve.no/rapport/2019/rapport2019_10.pdf

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Luftfartstilsynet har, ut fra den tekniske og operative kunnskap som er tilgjengelig på dette fagområdet i dag, informert meg om at det har konkludert med at det er gjort tilstrekkelige og faglig holdbare vurderinger av sikkerheten i denne saken. Luftfartstilsynets vurderinger skal blant annet være basert på tidligere tekniske vurderinger av hvordan refleksjoner fra vindmøllene kan påvirke radarens dekningsområde og gi uønskede refleksjoner, tekniske vurderinger av bruk av flere radarsensorer, filtreringer i radarfremvisersystemet og av bruk av ulike typer systemer for overvåking. Videre opplyser tilsynet å ha foretatt operative vurderinger knyttet til bruken av radaren i innflyging og underveistjeneste, type luftrom og trafikkmengde. Luftfartstilsynet har formidlet at de i sine vurderinger har konsultert Avinor Flysikring AS, som ved siden av tilsynet selv har stor kompetanse på området.
Jeg er også kjent med at Luftfartstilsynet i flysikkerhetsvurderingene har vektlagt at Gamlemsveten er en radar som først og fremst er etablert for å gi tilstrekkelig radardekning for underveistjenesten, og at radaren også gir god radardekning i innflygingen til Vigra. Videre er det slik at dagens overvåkingssystemer ikke lenger bare består av radarsensorer, men også GPS-baserte systemer som ikke påvirkes av vindkraftverk. Jeg er også kjent med at Gamlemsveten radar skal oppgraderes, og at det forventes at mer avanserte filter på radarsensoren vil fjerne eventuelle refleksjoner fra vindmølleparken på Haramsfjellet.
Når det gjelder henvisningen til anbefalinger gitt av Eurocontrol, er det slik at de vesentlige av disse er hensyntatt gjennom oppdatering av radar, og filtrering av områder som kan gi refleksjoner. Jeg viser også til at Forsvarets anbefalinger er basert på militære operasjoner der det ofte flys lavt. Forsvarets operasjoner er ikke sammenlignbare med sivile operasjoner.
Jeg legger til grunn at det i denne saken er foretatt faglig holdbare sikkerhetsvurderinger og at hensynet til flysikkerheten er ivaretatt.