Arne Nævra (SV): I energiministerens svar til meg på et skr. spørsmål 07.06.2021 om flysikkerheten rundt vindkraftverk på Haramsfjellet, viser hun til et brev fra Avinor Flysikring AS til Avinor datert 20.04.2021. Brevet viser til Eurocontrols retningslinjer av 2014. Her kreves det en «detailed impact assessment» når avstand mellom radar og turbiner er mindre enn 16 km. En slik detaljert vurdering finnes ikke, og statsråd Bru henviser til luftfartsmyndighetene.
Derfor, vil statsråden ta grep for faglig holdbare sikkerhetsvurderinger i saken?
Begrunnelse
Tung ekspertise på luftfartssikkerhet, bl.a. flygeleder, radarekspert og piloter setter store spørsmålstegn ved vurderingen av Haramsøya vindkraftverk i et flysikkerhetsperspektiv for nærliggende flyplass (Vigra). Jeg har i flere spørsmål til Olje- og energiministeren forsøkt å få svar på spørsmål rundt dette, og jeg kjenner også til at lokalt miljø, gjennom Haramidèutvikling har forsøkt å få et møte med Samferdselsministeren om spørsmålet uten å lykkes.
Jeg er kjent med den brevutvekslingen som har foregått mellom advokatfirmaet Øverbø Gjørtz DA i Molde og Luftfartstilsynet i saken.
Den erfarne flygelederen Odd Inge Løtveit sier rett ut at Luftfartstilsynet kan her anmeldes for useriøs eller dårlig forvaltningsskikk. Luftfartstilsynet skriver i et svarbrev at de innrømmer å ikke ha fulgt anbefalingene fra Eurocontrol, men at dette ikke er lovfestet og dermed ikke kan anses å være saksbehandlingsfeil.
Flygelederen plukker fra hverandre svarbrevene fra Luftfartstilsynet bit for bit.
Kritikerne mener at Luftfartstilsynet ikke følger opp klare forpliktelser de har overfor Eurocontrol. I stedet benytter de seg av "nye vurderinger" fra Avinor som er helt uten innhold. Dette er useriøst og noen mener det kan ende med ulykker utenfor Gamlemsveten radar.
Derfor er det viktig at statsråden ser nøye på denne saken slik at han ikke i ettertid kan lastes for å ha tatt for lett på den.
I mer enn 10 år har Forsvarets Forskningsinstitutt sett på rotorbladenes påvirkning av radarsignal. Forskerne konkluderer med store problemer og anbefaler klare sikkerhetssoner rundt radarstasjoner, helst 30 km. Derfor har man stoppet flere vindkraftanlegg rundt Ørlandet og på Vardafjell, men rapporten er ikke brukt ang Haram vindkraftanlegg utenfor Gamlemsveten Radarstasjon, rett ved Vigra Lufthavn. For ordens skyld: Avstanden mellom radaranlegg og turbiner er i denne saken 11,3 km. SINTEF har også laget en rapport en grundig rapport der de sier at det ikke finnes et Colombi egg for avbøtende tiltak. https://webfileservice.nve.no/API/PublishedFiles/Download/201903419/2731166
https://publikasjoner.nve.no/rapport/2019/rapport2019_10.pdf