Helge André Njåstad (FrP): Vil statsråden ta initiativ til forskriftsendring ikke bare nødvendig av hensyn til sjøfolkene, men også av hensyn til rederiene - idet manglende rett til sjømannsfradrag også avskjærer rederiene fra å omfattes av tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk (nettolønnsordningen), og reduserer rederienes konkurransekraft både internt i Norge og mot internasjonale aktører?
Begrunnelse
Jeg har møtt Kystrederiene som over lengre tid jobbet intensivt med å bevare rammevilkårene for den norske nærskipsflåten. Skattedirektoratets nye tolkninger av eksisterende rammevilkår har ført til stor usikkerhet blant norsk maritim bransje og Kystrederienes medlemmer. Seinest for få uker sider fikk medlemsrederier innenfor brønnbåt varsler fra Skattemyndighetene om utkastelse fra rederiskatteordningen ettersom de driver avlusning. Svarfristen på varslene var satt til drøye tre uker, til 14 september.
Kystrederiene har nylig oversendt en anmodning om endringer i rederiskatteordningen og i sjømannsfradraget til Finansdepartementet, i håp om at departementet forstår at statlige pålegg ikke må være til hinder for utvikling i næringen. De har også bedt om stans av varsler etc. frem til endringer i rederiskatteordningen er klare.
Det viktigste for nærskipfarten er at utseilingskravet på 30 nautiske mil i rederiskatteordningen fjernes. Norge er unik i EU/EØS sammenheng når det gjelder dette kravet. Det er i dag 22 land som har egen rederiskatteordning, og ingen av de andre landene har et utseilingkrav. Kystrederienes rettslige vurderinger er at det derfor heller ikke er grunnlag for at Norge skal ha et slik krav. Spesielt gjelder dette i havbruksnæringen, som er blant den mest regulerte næringen i EØS, med lovpålagte operasjoner som avlusning, notvask, bløgging, prøvetaking, fortøyningsarbeid, mm. Det er etter min vurdering vanskelig å tro at ESA/EU-kommisjonen vil blokkere for å inkludere operasjoner tilknyttet myndighetspålagte krav innenfor den norske ordningen.
ESA har allerede akseptert at den norske ordningen favoriserer brønnbåter. Videre har EU-kommisjonen akseptert at fartøy benyttet for, blant annet, boligformål og konstruksjonsformål omfattes av andre europeiske rederiskatteordninger. Også her kan innretningen endres gjennom en notifisering fra Finansdepartementet til ESA. Etter det vi kan se skal det ikke foreligge EU/EØS-begrensninger eller begrensninger i forhold til statsstøtteregulativet, og en endring kan etter vår vurdering gjennomføres snarlig.
Utseilingskravet på 30 nautiske mil virker også mot sin hensikt som krav i sjømannsfradraget, ved at norske sjøfolk i nærskipsfart gjerne ikke blir definert som sjøfolk.