Lars Haltbrekken (SV): Vil regjeringen sikre at NAVs tilskuddsordning til bil gir mennesker med funksjonsnedsettelser mulighet til å velge elbil, og vil anbudet som skal inngås innen 1. november tilstrebe å innfri kravet om at det offentlige skal velge nullutslippsbiler fra 2022?
Begrunnelse
Fra 2022 skal det offentlige bare kjøpe inn utslippsfrie person- og varebiler. Den nåværende Nav-avtalen for bil i den gruppe 2 løp ut 14. august, etter å ha vart i totalt fire år. Ny avtale skal ifølge NAV inngås innen 1. november. I anbudskonkurransen for det kommende anbudet er det åpnet for elektrisk drift bare for de minste bilene. Regelverket oppleves også diskriminerende for funksjonshemmede som ønsker å kjøre utslippsfritt. Hvis man som rullestolbruker enten er under utdanning eller i jobb, kan man få stønad til bil. Får man innvilget støtte, kan man velge mellom type 1 eller type 2, der type 1 er personbiler, type 2 er kassebiler. Dagens nullutslippsbiler er hovedsakelig personbiler, hvor fullt tilskudd er 160 507 kroner. I praksis kan dette slå negativt ut for de som ønsker å kjøre utslippsfritt. Stortinget har satt en målsetning om at alle nybiler som selges skal være elektrisk innen 2025. Nav er en stor statlig institusjon som dermed også må være forpliktet til å følge opp de tiltak som Stortinget bestemmer i møte med klimakrisen. Målsetningen om nullutslipp bør også gjelde for biler i Nav, for mennesker med funksjonsnedsettelser og med behov for bistand til bilinnkjøp. Utviklingen går raskt, og det er viktig at Nav sikrer seg erfaringer med elektriske biler. Både Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) og Norsk elbilforening har etterlyst miljøkrav i anbudet. FFO viser til at de har mottatt flere henvendelser fra personer som ønsker å velge utslippsfritt, men som ikke har mulighet til dette i dag.