Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til finansministeren

Dokument nr. 15:158 (2021-2022)
Innlevert: 27.10.2021
Sendt: 28.10.2021
Besvart: 05.11.2021 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Hvordan vil regjeringen sikre at endringer i avgiftsnivået eller andre endringer i biodrivstoffpolitikken ikke fører til at drivstoff med høy avskogingsrisiko (som palmeolje- og soyabasert diesel) igjen vil komme på det norske markedet?

Begrunnelse

I regjeringsplattformen står det at «avgiftsnivået på biodrivstoff skal reduseres». Et stort problem med norsk biodrivstoffpolitikk var at fritak for veibruksavgift gjorde at palmeoljebasert drivstoff ble billigere enn fossil diesel, noe som gjorde at bruken av palmeoljediesel gikk i taket – selv om dette fører til økt regnskogsødeleggelse og enda høyere klimagassutslipp enn fossil diesel.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: I Hurdalsplattformen slår regjeringspartiene fast at “avgiftsnivået på biodrivstoff skal reduseres“. Reduserte avgifter på biodrivstoff vil, på samme måte som økte avgifter på fossile drivstoff, gjøre biodrivstoff mer konkurransedyktig sammenlignet med fossilt drivstoff. Både reduserte avgifter på biodrivstoff og økte avgifter på fossile drivstoff kan derfor gi økt omsetning av biodrivstoff, til erstatning for fossilt drivstoff. Økt andel av biodrivstoff gir reduserte utslipp av CO2.
Regjeringen har som mål å gjøre det mer lønnsomt å bruke rent biodrivstoff, samt å bruke drivstoff som har en høyere andel innblandet biodrivstoff. Videre vil regjeringen stimulere utvikling av ny norsk industri for produksjon av biodrivstoff.
I Hurdalsplattformen slås det videre fast at regjeringspartiene vil “stimulere til økt bruk av biodrivstoff og skjerpe kravene til innblanding av andregenerasjons biodrivstoff for alle relevante transportformer, blant annet gjennom lavere avgifter“, at regjeringspartiene vil “stimulere til at klimavennlige energibærere som (…) biodrivstoff utvikles for tungtransport og store skip» samt at regjeringspartiene vil “etablere en storstilt satsing på norsk bioenergi og avansert biodrivstoff i transportsektoren, og legge frem en plan for en helhetlig og industriell verdikjede for bruk av norske bioressurser. Planen skal vise hvor mye som kan høstes på bærekraftig vis, uten at det svekker naturens opptak og lagring av CO2, samt hvor bruken av knappe bioressurser skal prioriteres for å sikre effektive utslippskutt. Økt bruk av biodrivstoff skal utelukke biodrivstoff med høy avskogingsrisiko.“
Regjeringen vil komme tilbake til videre utvikling av norsk biodrivstoffpolitikk i egnede prosesser, herunder hvordan unngå at drivstoff med høy avskogingsrisiko igjen vil komme på det norske markedet.