Dag-Inge Ulstein (KrF): I 2012 startet påtalemyndigheten straffeforfølgning av arbeidsgivere til ureturnerbare asylsøkere basert på regler om krav til arbeidstillatelse som grunnlag for arbeidsinnvandring, som tidligere ikke var anvendt overfor denne gruppen mennesker.
Hvilken prosess førte fram til denne praksisendringen, og var denne endringen på noen måte forankret i Stortinget?
Begrunnelse
Slik jeg har forstått det startet påtalemyndigheten i 2012 straffeforfølgning av arbeidsgivere til ureturnerbare asylsøkere basert på regler om krav til arbeidstillatelse som grunnlag for arbeidsinnvandring. Disse reglene stammer tilbake til fremmedloven av 1956, og avviste asylsøkere har tidligere ikke blitt vurdert å tilhøre denne gruppen. Avviste asylsøkere har mer naturlig falt inn i kategorien «arbeidsdyktige mennesker under norsk jurisdiksjon» enn i kategorien «utlendinger som ønsket ta arbeid i riket». Derfor fikk de også lov til å arbeide helt fram til 2011 da de ble fratatt skattekortene.
Endringen i straffepraksis har ført flere tusen mennesker ut av det regulariserte arbeidslivet, og satt dem i en vanskelig situasjon som også berører deres grunnleggende menneskerettigheter. Endringen har også ført til bøter og fengselsdommer for ureturnerbare asylsøkerne og deres hjelpere. Det er nyttig å vite hvilke vurderinger som ligger til grunn for endringen og hvilke juridiske og prosessuelle grep som ble tatt da praksisen ble endret.