Rasmus Hansson (MDG): Mener statsråden det er forsvarlig å sprenge ut en ny farled gjennom Drøbaksjeteen, slik Kystverket har planer om, med tanke på den kritiske miljøtilstanden i Oslofjorden?
Begrunnelse
Jeteen i fjorden utenfor Drøbak ble bygget i 1870-årene. Formålet med jeteen var å lede skipstrafikken på østsiden av Oscarsborg. Kystverket er nå i en forberedende prosess for å se på muligheter for å sprenge ut en farled for skipstrafikken gjennom Vestfjorden på vestsiden av Håøya. Formålet er å etablere en avlastningsled. Tiltaket innebærer sprengninger av flere grunner og dumping av masser.
Norconsult har fått i oppdrag av Kystverket å utrede planene for skipsleden i Vestfjorden. Ifølge Norconsult betyr forslaget blant annet at 140 meter av anlagt fra Oscarsborg festning foreslås fjernes ned til 11 meter og at et par grunner i sjø bør sprenges før økt innseilingsdybde. Det betyr bl.a. at kulturminnefredningen og hummerfredningen må oppheves.
Oslofjorden regnes som et av de mest artsrike områdene i hele Norge. Oslofjorden betyr mye for mange, både dyr og mennesker. Hele Oslofjordens økosystem er sterkt truet pga. langvarig og svært mye ukoordinert påvirkning og inngrep uten kunnskap om direkte, indirekte og kumulative effekter.
Utredninger ved bl.a. NINA viser at en større åpning ved Drøbak kan gi mindre dypvannsutskifting i Vestfjorden og potensielt forverre situasjonen. Vestfjorden har stor verdi som naturmiljø, friluftsområde og kulturminne.