Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:568 (2021-2022) Innlevert: 03.12.2021 Sendt: 03.12.2021 Besvart: 10.12.2021 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Nikolai Astrup (H): I finansdebatten i Stortinget 2.12.2021 la finansministeren vekt på at Norges tilslutning til ACER hadde bidratt til de høye strømprisene vi nå har.Hvilke konkrete vedtak fra ACER vil finansministeren vise til for å underbygge dette resonnementet, og skal finansministeren forstås slik at regjeringen ønsker å trekke Norge ut av ACER?
Trygve Slagsvold Vedum: Norge har flere overføringsforbindelser for strøm til landene rundt oss og er en del av et nordisk og europeisk kraftmarked. Denne type overføringskapasitet er med å gjøre oss til en mer integrert del av det Europeiske markedet. Et slikt felles prismarked gjør at prisen på rimelig norsk kraft øker. De to siste utelandskablene var det Astrup sin egen regjering som gav konsesjon til. North Sea Link til Storbritannia og NordLink til Tyskland fikk utenlandskonsesjon fra Olje- og energidepartementet i 2014. Konsesjonene ble gitt da Tord Andre Lien fra FRP var statsråd for olje- og energidepartementet. Gjennom EØS-avtalen er Norge del av et forpliktende handelssamarbeid med EU, som også omhandler handel med energi. Handel med elektrisk kraft er regulert i internasjonale avtaler som EØS-avtalen, frihandelsavtalen og kraftavtalen mellom Norge og Storbritannia. Statnett har inngått egne avtaler med sine partnere på utenlandsforbindelsene. EØS-avtalen artikkel 12 innebærer forbud mot å innføre kvantitative restriksjoner på eksport av strøm som en vare. En tilsvarende bestemmelse finnes i frihandelsavtalen art. 2.12 mellom Storbritannia og EØS-landene.Rammene for hvordan kraftmarkedet skal organiseres og utvikles er regulert i EUs energiregelverk, som også er innlemmet EØS-avtalen gjennom blant annet EUs tredje energimarkedspakke.Det var for å fremme samarbeid mellom de nasjonale reguleringsmyndighetene for energi ble det opprettet et byrå for samarbeid mellom reguleringsmyndighetene, ACER. Dette er altså et byrå som er opprettet i forlengelsen av det tidligere nevnte avtaleverket. Her deltar Norge fullt ut, men uten stemmerett. På nærmere definerte områder har ACER en rolle som megler eller tvisteløser mellom reguleringsmyndighetene i EU. Per i dag har ACER truffet flere vedtak som gjelder for aktører i EU, knyttet til tekniske spørsmål som må koordineres av hensyn til effektiv og sikker drift av et sammenkoblet kraftsystem. Det er så langt ikke truffet vedtak som gjelder direkte mot Norge. For Norges del vil det være EFTAs overvåkingsorgan som skal fatte slike vedtak, basert på et utkast fra ACER og i tråd med det regelverket som er innlemmet EØS-avtalen. Regjeringen ønsker i motsetning til Solberg-regjeringen ikke å godkjenne nye mellomlandsforbindelser til utlandet i denne stortingsperioden. I Hurdalsplattformen fremgår det at regjeringen vil Sette ned en energikommisjon for å kartlegge energibehovene og foreslå økt energiproduksjon, med mål om at Norge fortsatt skal ha overskuddsproduksjon av kraft. Når det gjelder norsk krafteksport så vil regjeringen utrede hvordan norsk krafteksport påvirker norsk forsyningssikkerhet og norske strømpriser, og hvilke konkrete tiltak som kan bidra til å sikre at norsk fornybar kraft forblir et konkurransefortrinn for norsk industri.