Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:594 (2021-2022)
Innlevert: 06.12.2021
Sendt: 07.12.2021
Besvart: 14.12.2021 av kommunal- og distriktsminister Bjørn Arild Gram

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hvorfor bruker ikke alle statlige instanser EHF-faktura og er det et mål for statsråden at det skal skje?

Begrunnelse

Mange kommuner bruker i dag masse tid på fakturabehandling på virksomheter som ikke har gått over til EHF fakturasystem. En rådmann opplyser at en slik aktør er blant anna Husbanken som ikke tilbyr slike fakturaløsninger til kommunene. Staten oppfordrer kommunene til å være effektive og ta i bruk digitale verktøy. Det fremstår da rart at staten selv ikke bruker EHF faktura i alle organ.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Vi har et mål om effektive og brukervennlige digitale løsninger i offentlig sektor. Det gjelder også innenfor tjenestene økonomiforvaltning og fakturering. Det har vært jobbet systematisk over mange år med bruk av elektronisk faktura.
Offentlig forvaltning benytter elektronisk faktura basert på EHF-standard både ved inngående faktura ved anskaffelse av varer og tjenester, og ved utgående faktura når statlige virksomheter er leverandør.
Forskrift om elektronisk faktura ved offentlige anskaffelser er hjemlet i anskaffelsesloven og trådte i kraft 2. april 2019. Den pålegger virksomhetene å kreve elektronisk faktura på EHF-format når de anskaffer varer og tjenester. Den gjelder både statlig og kommunal sektor.
Per januar 2021 kunne 147 statlige virksomheter benytte elektronisk faktura via DFØs systemer. I løpet av inneværende år skal ytterligere 37 statlige virksomheter benytte elektronisk faktura via DFØ. Da vil i hovedsak alle statlige virksomheter benytte elektronisk faktura.
Rundskriv R-10/2018 er hjemlet i Reglement for økonomistyring i staten, og trådte i kraft 1. januar 2019. Rundskrivet retter seg mot statlige forvaltningsorganer. Rundskrivet pålegger slike virksomheter å tilby elektronisk faktura når de selger varer og tjenester til kunder som ikke er privatpersoner. Dersom en virksomhet har problemer med oppfylle dette kravet, kan det søkes dispensasjon fra kravet ved søknad til Direktoratet for økonomistyring.
Mer enn 80 % av statlige virksomheter bruker DFØ som regnskapsfører. Disse virksomhetene har automatisk tilgang på fakturasystem som støtter EHF-faktura.
Husbanken har per i dag et eldre låne- og forvaltningssystem som ble satt i drift tidlig på 1990-tallet. Dagens lånessystem støtter ikke elektronisk fakturahåndtering. Husbanken inngikk avtale med ekstern leverandør våren 2020 om kjøp av nytt låneforvaltningssystem, hvor et av kravene til det nye systemet er støtte for elektronisk fakturahåndtering. Det ble ikke ansett formålstjenlig å utvikle ny funksjonalitet på det gamle systemet, da dette vil bli dekket i nytt system. Det nye systemet er planlagt ferdigstilt i løpet av 2022.