Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:650 (2021-2022)
Innlevert: 10.12.2021
Sendt: 10.12.2021
Besvart: 16.12.2021 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Hva mener statsråden om at underliggende etater inngår anbudskontrakter med virksomheter som driver med noe som kan fremstå som sosial dumping, og er statsråden trygg på at arbeidsforholdene i virksomheten som bemanner Nasjonalt senter for innreise er tilfredsstillende?

Begrunnelse

Nasjonalt senter for innreise har siden mars vært bemannet fra Maskineriet AS. De ansatte arbeider på to måneder lange kontrakter som fornyes fortløpende. Senteret er i gang igjen nå og er forespeilet arbeid ut året, mulig også videre i 2022. De ansatte arbeider for en lønn på 165 kr timen, og er uten tariffavtale. Ifølge oppslag i Aftenposten betalte HELFO/DSB omkring 44 millioner for dette arbeidet de 8 månedene hittil i år. Det lar seg regne ut at lønnskostnadene ligger på rundt 15 millioner, med sosiale kostnader i tillegg.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Nasjonalt kontrollsenter for innreisende er opprettet for å avlaste kommunene med å følge opp innreisende til Norge. Hensikten er å sikre etterlevelse av karantenereglene og at innreisende testes i tråd med gjeldene regler og anbefalinger. Helfo har selv en grunnbemanning av tjenesten, men det er behov for at tjenesten kan eskaleres med bemanning fra ekstern leverandør. Av den grunn er det gjennomført en anskaffelse der kontrakten ble vunnet av Maskineriet AS og signert av partene 7.6.2021. Helse- og omsorgsdepartementet har innhentet opplysninger fra Helsedirektoratet. Direktoratet opplyser om følgende:

"Helfo stiller krav til lønns- og arbeidsvilkår i alle anskaffelser, også i den aktuelle avtalen som gjelder Nasjonalt kontrollsenter for innreisende. Det blir også bl.a. krevd skatteattest for merverdiavgift og skatteattest for skatt, samt utfylling av egenerklæringsskjema (ESPD). Konkret for Nasjonalt kontrollsenter for innreisende inneholder avtalen krav om lønns- og arbeidsvilkår, dokumentasjon og sanksjoner i samsvar med forskrift om lønns- og arbeidsvilkår av 8. februar 2008 nr. 112. Helfo sin vurdering er at det er stilt de krav som er vanlige å stille i slike anskaffelser.
Stortingsrepresentant Freddy André Øvstegård oppgir et lønnsnivå på 165,- kroner per time hos Maskineriet AS i sitt spørsmål. Helfo har ikke opplysninger om enkeltveilederes avlønning hos Maskineriet AS. Det er ingen allmenngjort tariffavtale som Nasjonalt kontrollsenter for innreisende dekkes av og som regulerer lønnen. Dersom det skal sammenlignes med en tariffavtale så er det nærliggende å se hen til Landsoverenskomsten HK mellom Hovedorganisasjonen Virke på den ene siden, og Landsorganisasjonen i Norge (LO) og Handel og Kontor på den andre siden. Lønnsgruppe III har her en minstelønn på 26.400,- per mnd (162,46 per time) og lønnsgruppe IV en minstelønn på 28.405,- per mnd. (174,80 per time).
Stortingsrepresentant Freddy André Øvstegård oppgir at Maskineriet har fått samlede utbetalinger på 44 millioner kroner fra Helfo og DSB (Direktoratet for sikkerhet og beredskap) og at lønnsutgiftene til Maskineriet AS utgjør 15 millioner kroner av dette, med sosiale kostnader i tillegg. Helfo har ingen informasjon om de samlede utbetalingene fra Helfo og DSB til Maskineriet AS, men kan opplyse at Helfo per 14. desember 2021 har utbetalt 20.766.864,58 kroner til Maskineriet AS. Helfo har ingen informasjon om hvor stor del av dette som er gått til lønnsutbetalinger hos Maskineriet AS.
Til informasjon har Helfo nylig kunngjort ny konkurranse om tilsvarende tjeneste for en periode ut i 2022, men tilbudsfrist er ikke utløpt, og konkurransen pågår. I konkurransegrunnlaget er kvalitet vektet noe høyere enn i forrige konkurranse. I kvalitetsvurderingen inngår ytterligere spørsmål og egenerklæring knyttet til lønns- og arbeidsforhold og sosial dumping mv. Konkurransegrunnlaget lyder bl.a. «Under tildelingskriteriet kvalitet ønsker Oppdragsgiver å vektlegge callsenterveiledernes lønns- og arbeidsforhold. Særlig hvilke tiltak leverandøren planlegger å ta for å unngå masseoppsigelser av innhentede ressurser ved en evt. nedskalering, se pkt. 1.3.7. Videre ønsker oppdragsgiver å legge vekt på hvilke tiltak leverandøren har for å motvirke sosial dumping, herunder en beskrivelse av ansettelsesforholdet mellom leverandør og veileder, hvilke tariffer som benyttes og hvilke øvrige tilbud/muligheter veilederne får internt hos virksomheten mv.». «På områder som ikke er dekket av forskrift om allmenngjort tariffavtale, skal leverandøren sørge for at de samme ansatte har lønns- og arbeidsvilkår i henhold til gjeldende landsomfattende tariffavtale».
Pandemiens natur med varierende smittetrykk gjør at det er stor usikkerhet knyttet til bemanningsbehovet på Nasjonalt kontrollsenter for innreisende, noe som kan gi seg utslag i kortvarige oppdrag fra Helfo. Dette kan gi leverandører utfordringer knyttet til å kunne beholde ansatte i løpende arbeidsforhold når Helfo nedbemanner Nasjonalt kontrollsenter for innreisende. For å bøte på dette har Helfo tatt med i konkurransen at de ønsker at leverandøren priser inn en "stand-by-tjeneste" for det tilfellet at tjenesten raskt skal kunne oppbemannes ved økning i smittetrykket. Leverandøren bes også om å beskrive plan for gjennomføring av opp- og nedskalering samt å beskrive hvilke tiltak de planlegger å ta for å unngå oppsigelser av innhentede veiledere ved en evt. nedskalering. Helfo har også forbeholdt seg retten til å utføre revisjon/kontroll av oppdraget etter avtaleslutt."
På bakgrunn av Helsedirektoratets redegjørelse mener jeg at Helfo har stilt de krav som er vanlig å stille i slike anskaffelser. Det er en selvfølge at våre underliggende etater ikke skal inngå anbudskontrakter med virksomheter som driver med sosial dumping.