Mona Fagerås (SV): Det har nettopp blitt kjent at Norske Tog kjøper 30 lokaltog fra Alstom på tross av advarsler om at dette kan være i strid med Norges internasjonale forpliktelser, fordi Alstom bidrar til å opprettholde ulovlige bosettinger i Palestina.
Kan jeg be om å få innsyn i de juridiske betenkningene som er gjort i denne saken. (Ber også om å få oppgitt mer spesifikt hvilke vurderinger som er gjort rundt anskaffelsesforskriftens paragraf 20-2 (3) i, og hvorvidt anskaffelsen kan være i strid med UNGP som norske myndigheter har sagt de vil følge)?
Begrunnelse
Samferdselsdepartementet har, som resten av den norske stat, en plikt etter internasjonal lov å ikke medvirke til grove brudd på folkeretten. Folkeretten er reglene for hvordan en okkupasjonsmakt skal oppføre seg i det okkuperte området. FN har fastslått at de israelske bosettingene er i strid med folkeretten. Da er det uhørt at Norske tog velger å støtte selskaper som medvirker til å opprettholde de ulovlige bosettingene.
Alstom er på FNs liste over morselskaper med datterselskaper som opererer i bosettingene på den okkuperte Vestbredden og i Øst-Jerusalem. Det enorme norske pensjonsfondet KLP trakk i sommer ut sine investeringer av Alstom med flere. Årsaken var en «uakseptabel risiko for at de ekskluderte selskapene bidrar til medvirkning på brudd av menneskerettigheter i krigs- og konfliktsituasjoner gjennom deres tilknytning til de israelske bosettingene på den okkuperte Vestbredden.
Kontrakten er i første rekke verdt rundt 4 milliarder kroner, og leverandøren får mulighet til å selge Norske tog flere togsett i årene som kommer verdt mange ganger det beløpet.