Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:797 (2021-2022)
Innlevert: 04.01.2022
Sendt: 04.01.2022
Besvart: 11.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Kva tiltak vil statsråden sette inn for å bidra til å redusere køane drosjenæringa no opplever med å få gjennomført praktiske prøver ein treng for å få kjøreseddel?

Begrunnelse

Drosjeførarprøva vart innført i andre halvår 2020. Den teoretiske prøva kan takast på alle trafikkstasjonar der Statens vegvesen tilbyr teoriprøvar. Den praktiske prøva krev meir ressursar, og skulle i startfasa tilbys på 19 stader spredt over heile landet. Det er utdanna sensorpersonell som gjennomfører prøva på desse stadane. Drosjenæringa opplever at det er lange køar for å få avvikla praktiske prøvar hjå SVV for å få kjøreseddel slik at ein vert godkjend som drosjesjåfør. Det er klart eit kapasitetsproblem hjå etaten for å få utført desse testane, samt at det er få stasjonar som tilbyr slike tenester. I tillegg vert handsamingstida forlenga ved at ein ikkje kan søkje om politiattest før etter at praktisk prøve er avholdt og godkjend.
Eit meir fleksibelt system for gjennomføring av denne prosessen bør vurderast for å få fortgang i å godkjenne fleire sjåførar ettersom ein no opplever sjåførmangel. Ein kan til dømes vurdere midlertidige endringar i sensorforskrifta av 2011, slik at ein kan gjera seg nytte av personell ut over eigen organisasjon på trafikkstasjonane, samt å opne opp for at politiattest kan søkjast om når ein startar den teoretiske opplæringa for å få kjøreseddel.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Med verknad frå 1. november 2020 vart det gjort omfattande endringar i regelverket som gjeld drosjekøyring. Frislippet i drosjenæringa vart satt i verk av regjeringa Solberg. Frislippet har gjort at det ikkje lenger er eit tak på kor mange løyve fylkeskommunane kan tildele, med dei negative verknadene som følgjer med. Det vart gjort enklare å få løyve til å drive drosjetransport. På same tid vart det sett noko strengare krav til sjåførane. I tillegg til å fylle helse- og vandelskrav, må desse no gå opp til teoretisk og praktisk prøve for å dokumentere tilstrekkeleg fagleg kompetanse til å utføre yrket på ein måte som både er trafikksikker, og fyller behova ulike brukargrupper har for trygg transport.
Samferdselsdepartementet bad Statens vegvesen om å ta ansvaret for å kontrollere førarkompetansen. Statens vegvesen har kompetanse til og tradisjon for å gjennomføre tilsvarande prøver med tanke på bl.a. id-kontroll, juks, utstyr og likebehandling. Etaten gjennomfører også teoriprøver på vegne av Direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap og Luftfartstilsynet, og har gode digitale løysingar for dei som skal ta prøver, og for overføring av prøveresultat til politiet.
Etter innføringa av den nye ordninga har Statens vegvesen gjennomført 2329 teoriprøver med en beståttprosent på 34, og 600 praktiske prøver med ein beståttprosent på 73. Dette betyr at drosjeprøvene utgjer ein svært liten del av dei til saman 152 000 praktiske prøvene som etaten gjennomførte i 2021.
Pandemien har ført til stor auke i etterspurnaden etter førarprøver. Statens vegvesen har lagt vekt på å leggje til rette for næringsverksemd, og prøver å gje drosjeprøvene prioritet.
Praktisk prøve blir bestilt gjennom digital sjølvbeteningsløysing. I dag ligg det 92 ledige drosjeprøver tilgjengelege i systemet, fordelt på dei fleste av dei 19 trafikkstasjonane som har dette prøvetilbodet i dag.
Einaste vilkåret for å kunne bestille drosjeførarprøve i dag, er å ha førarrett for personbil. Statens vegvesen viser til at etaten ikkje kjenner interne rutinar hjå politiet for å skrive ut køyresetel. Det er ukjent for etaten at det skulle vere krav om bestått drosjeførarprøve hjå Statens vegvesen før ein kan be om politiattest.