Marie Sneve Martinussen (R): Vil samferdselsministeren ta initiativ overfor Bane Nor til at alternative traseer/løsninger utredes for prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad?
Begrunnelse
Kostnaden for Bane Nors prosjekt på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad er hittil blitt rundt tredoblet og nærmer seg 20 milliarder kroner. Det er pr. nå uklart om det er overhodet er forsvarlig å bygge i kvikkleireområdet i Moss sentrum og samtidig ivareta sikkerheten til beboere i nærområdene. Det er også uklart hvor store forsinkelser det vil bli og hva prosjektet til slutt vil koste.
Bane Nor har nylig sagt opp totalentreprisekontrakten med selskapet MossIA. Bane Nor begrunner avgjørelsen slik:
«Årsaken er at totalentreprisekontrakten mellom Bane NOR og MossIA er basert på helt andre forutsetninger for sonen i Moss sentrum, enn det som ble avdekket av de supplerende grunn- og kvikkleireundersøkelsene som ble gjennomført sommer/høst 2020.»
Så sent som i fjor sommer argumenterte daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) for at prosjektet måtte fortsette. Bane Nor har tidligere vist til at kansellering av kontrakter og forsinkelser vil gi en stor merkostnad, hvis man skal stanse opp og vurdere en annen trasé.
Nå er situasjonen blitt en annen, i og med at Bane Nor selv har sagt opp entreprisen og varslet at de vil ta større ansvar selv og heller dele opp prosjektet i mindre kontrakter. Det vil gi forsinkelser. Samtidig står prosjekt-delen i Moss bom stille og vil gjøre det lenge.
Da er spørsmålet om regjeringen ønsker å bruke det nye handlingsrommet som er oppstått til å få alternative løsninger utredet.
Jernbaneprosjektet ble i sin tid aldri utredet i sammenheng med Veivesenets, kommunens og folks ønske om å finne en ny trasé, fortrinnsvis i tunnel, for riksvei 19 gjennom Moss. Det gjør at Veivesenet nå har store problemer med å finnen en god løsning, siden den nye jernbanetraseen bokstavelig talt ligger i veien. En mulighet som er blitt lansert i den lokale debatten, er å f.eks. legge om jernbanetraseen og deretter bruke den påbegynte Carlbergtunnelen som del av en Rv 19-løsning.