Skriftlig spørsmål fra Marie Sneve Martinussen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1246 (2021-2022)
Innlevert: 11.02.2022
Sendt: 14.02.2022
Besvart: 18.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Marie Sneve Martinussen (R)

Spørsmål

Marie Sneve Martinussen (R): Vil samferdselsministeren ta initiativ overfor Bane Nor til at alternative traseer/løsninger utredes for prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad?

Begrunnelse

Kostnaden for Bane Nors prosjekt på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad er hittil blitt rundt tredoblet og nærmer seg 20 milliarder kroner. Det er pr. nå uklart om det er overhodet er forsvarlig å bygge i kvikkleireområdet i Moss sentrum og samtidig ivareta sikkerheten til beboere i nærområdene. Det er også uklart hvor store forsinkelser det vil bli og hva prosjektet til slutt vil koste.
Bane Nor har nylig sagt opp totalentreprisekontrakten med selskapet MossIA. Bane Nor begrunner avgjørelsen slik:

«Årsaken er at totalentreprisekontrakten mellom Bane NOR og MossIA er basert på helt andre forutsetninger for sonen i Moss sentrum, enn det som ble avdekket av de supplerende grunn- og kvikkleireundersøkelsene som ble gjennomført sommer/høst 2020.»

Så sent som i fjor sommer argumenterte daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) for at prosjektet måtte fortsette. Bane Nor har tidligere vist til at kansellering av kontrakter og forsinkelser vil gi en stor merkostnad, hvis man skal stanse opp og vurdere en annen trasé.
Nå er situasjonen blitt en annen, i og med at Bane Nor selv har sagt opp entreprisen og varslet at de vil ta større ansvar selv og heller dele opp prosjektet i mindre kontrakter. Det vil gi forsinkelser. Samtidig står prosjekt-delen i Moss bom stille og vil gjøre det lenge.
Da er spørsmålet om regjeringen ønsker å bruke det nye handlingsrommet som er oppstått til å få alternative løsninger utredet.
Jernbaneprosjektet ble i sin tid aldri utredet i sammenheng med Veivesenets, kommunens og folks ønske om å finne en ny trasé, fortrinnsvis i tunnel, for riksvei 19 gjennom Moss. Det gjør at Veivesenet nå har store problemer med å finnen en god løsning, siden den nye jernbanetraseen bokstavelig talt ligger i veien. En mulighet som er blitt lansert i den lokale debatten, er å f.eks. legge om jernbanetraseen og deretter bruke den påbegynte Carlbergtunnelen som del av en Rv 19-løsning.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad innebærer bygging av ti kilometer dobbeltspor, inklusive to tunneler på hhv. 2,7 og 2,3 kilometer, samt en ny jernbanestasjon i Moss på ca. 800 meter. Prosjektet legger til rette for tilbudsforbedringer og redusert reisetid mellom Moss og Oslo.
Som stortingsrepresentanten viser til: Sommeren og høsten 2020 ble det gjennomført supplerende grunn- og kvikkleireundersøkelser for sonen i Moss sentrum som omfatter ca. en kilometer av dobbeltsporprosjektet. Disse undersøkelsene avdekket mer kvikkleire i sentrum enn tidligere undersøkelser har vist. På bakgrunn av dette har Bane NOR styrket bemanningen i prosjektet, og sammen med geotekniske eksperter fra blant andre Norges Geotekniske Institutt (NGI), gått gjennom planer og kartlagt behov for ytterligere grunnforsterkning og nye sikkerhetstiltak. Dette for å være sikre på at all prosjektering og alle arbeidsoperasjoner i denne sonen utføres på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte for innbyggerne, togpassasjerene og de som jobber på Bane NORs anlegg.
Etter denne gjennomgangen, har Bane NOR konkludert med at de grunnleggende forutsetningene for totalentreprisekontrakten med arbeidsfellesskapet MossIA inngått i juni 2019 var basert på andre forutsetninger for den delen som omhandler sonen i Moss sentrum enn det som ble avdekket i den supplerende undersøkelsen sommeren og høsten 2020. De geotekniske vurderingene nå er at det av sikkerhetsmessige grunner er avgjørende at de ovennevnte tiltakene for områdestabilisering i denne sonen iverksettes i en spesifikk rekkefølge, og med forsiktig fremdrift.
Bane NOR har avbestilt kun deler av arbeidsomfanget i avtalen med MossIAs, som er knyttet til ca. en km. i sentrumsområdet. Bane NOR vil nå i stedet dele opp arbeidet i flere mindre enkeltoppdrag, basert på den oppdaterte kunnskapen om grunnforholdene, og NGIs anbefalte rekkefølge på de ulike tiltakene. På denne måten får Bane NOR en tydelig byggherrestyring for bygging og prosjektering på denne delen av den nye dobbeltsporstrekningen, samtidig som at MossIAs arbeider utenfor Moss sentrum berøres i minst mulig grad. Det er for øvrig full produksjon og god fremdrift på de ni kilometerne av det fremtidige dobbeltsporet som er under bygging utenfor sentrum.
Avbestillingen av deler av arbeidet i Moss sentrum innebærer en noe utsatt oppstart i denne sonen. De første enkeltkontraktene forventes kunngjort før sommeren, og igangsatt i løpet av året. Først når disse kontraktene er inngått er det mulig å si noe om eventuelle konsekvenser for fremdrift og kostnader.
Stans i prosjektet for å vurdere alternative løsninger ble vurdert – men forkastet – i forbindelse med at det i Prop. 193 S (2020-2021) ble fremlagt forslag til ny styrings- og kostnadsramme for prosjektet. Den nye situasjonen som har oppstått endrer ikke de faglige vurderingene av prosjektet. Det må også nevnes at alternative traseer for jernbanen ikke vil fjerne behovet for områdestabilisering i Moss sentrum.
Jeg har tillit til at Bane NOR håndterer de nye utfordringene på en best mulig måte, og er glad for at foretaket setter hensynet til sikkerheten for innbyggere, togpassasjerer og de som jobber på anleggene øverst. Jeg vil på denne bakgrunn ikke ta initiativ til å utrede alternative traseer/løsninger, slik stortingsrepresentanten spør om.